Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffeset i marmorerat glas, vems?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffeset i marmorerat glas, vems?

Hej,

Jag är ny här på forumet och hade en fråga angående detta kaffeset som jag ärvt av min farmor. Det är ett kaffeset och i vad jag skulle kalla marmorerat glas. Den borde vara "hyfsat" gammal typ +40 år.

Jag vet inte mycket om den och undrar nu om någon annan kan berätta var den kommer ifrån och kanske till och med vad serien heter. Det har funnits en lapp på den, men denna är nu borta.

Jag hade för mig att det var Skrufs glasbruk, men efter att mailat dem och frågat fick jag svar att det inte var detta.

BILD I NÄSTA INLÄGG!

Tack på förhand

Erik Tunestål

EDIT: Bilden blev lite väl stor, tack Peter S.
    Last edited by tune; 2007-05-22, 02:10.

Jag tog mig friheten att skala ner bilden till 25% av ursprungsbredden och -höjden (1/16 av ytan). Kolla gärna bilden före inläggning genom att visa den i 100% storlek så ser man om det funkar på den egna skärmen. Jag fick bara ett svart öra på min skärm...
    Bifogade filer

Comment

Hej Erik. Ursäkta en möjligen dum fråga, men det är inte så att glaset är målat? Jag diskuterade just glas av denna typ med en mycket kunnig bekant som är handlare nyligen, och enligt honom förekom det åtminstone på Sandviks glasbruk att man under kriget målade glaset på allehanda sätt (bl.a. detta) för att dölja den dåliga kvaliteten på glasmassan...

Comment

Hej,

Jo, det var egentligen det jag menade med marmorerat, det är målat i ett marmorerat mönster eller vad man ska kalla det.

Tack för tipset om Sandviks glasbruk, ska försöka kolla upp detta.

Comment

Lycka till! Och berätta gärna hur det gick!

Comment

Eeeeh, varför är det inte infärgad glasmassa? Jag har svårt att tänka mig att man la ner så här mycket jobb på att fixa till något som blir till oigenkännlighet likt det. Halvgenomskinligt gods (där man ser färgen en bit in i glaset), parallella linjer (som bara en oskuld skulle kunna få till...). Backa bandet ett steg och fundera på om det inte är färg som är inne i glasmassan...

Comment

Tänkte som du Peter, men vill inte verka dum utifallatt...
              Det är vl bara att skrapa lite i botten?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Glimma Glasbruk, ej målat, det är marmorerat glas.
                Last edited by Maria; 2007-05-24, 14:05.
                I’m a real mean bitch!

Comment

Efter en lite nogrannare undersökning av botten på fatet såg jag ett litet hack som uppkommit i fatet. Undersidan är inte flat utan ser ut som bilden under. I detta hack är färgen den samma som i resten av glaset. Detta får mig, även om jag är en stor novis på detta området, att hålla med Maria och Peter om att det är glasmassan som är färgad.

Sandviks glasbruk var det svårt att hitta fakta om....ska försöka med Glimma nu och se om det ger napp. Är du säker på att det är Glimma Maria?

Tack för all hjälp igen...
                  Last edited by tune; 2007-05-24, 23:04. Anledning: Glömde lägga in bilden =)

Comment

OK, är den inte målad så låter Glimma som en bra gissning, även om jag tyvärr inte har något matnyttigt att tillföra om detta...

Comment

Glimma Glasmuseum i Glimmåkra
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Case closed...

Tack så jätte mycket Maria.

Case closed, kan vi väl konstatera nu. De är ju precis de jag har. Dock lite mörkare färger, men det är helt klart den modellen.

Tack igen alla som försökt hjälpa till

Comment

Här kommer hela bilden som visar både ljusare och mörkare marmorerat glas från Glimma.

Trevlig Helg

Maria
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Tjusig samling, Maria! Jag trodde att den första bilden var tagen på ett museum... Har samlingen något tema?

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                              Men Peter då!
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X