Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servisglas och porslin.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Servisglas och porslin.

Hej !

Jag har fått ärva en glasservis samt kryddburkar i prslin.
    Jag skulle vilja komplettera dessa om det är möjligt, men först behöver jag hjälp med att ta reda på var dom kommer ifrån.
    Kryddburken är 80mm hög.
    Whiskyglaset är 75mm högt och 58mm i dia upptill.
    Sherryglaset är 90mm högt och 72mm i dia upptill.
    Glaset kan vara Tyskt enligt osäker uppgift, kryddburken är kanske Gustafsberg eller Rörstrand.
    Jag vore väldigt tacksam om det finns någon som känner igen dessa.

Tack på förhand / Mats
    Bifogade filer

Undrar om inte kryddburken kommer från Gefle och isf modell F. Hittar inte dekoren men i den här länken ser du modell F med dekor "Åre":

Comment

Hej !

Det verkar som om det är samma modell men dekoren stämmer som sagt inte, undrar om det kan vara en äldre modell.
      Finns det någon hemsida eller länk som visar gefles hela produktion ?

Häls. / Matte

Comment

Nää, tyvärr så finns nog ingen webbsida som visar "allt"..... vill man se godset på bild så hittar man nog mest genom att dag ut och dag in hänga på Tradera o Budera Jo, det finns några sidor man kan hitta en del på men det är så långt ifrån kompletta att risken att de har just det du letar efter inte blir så stor. "Svenskt porslin" heter väl en sida....

Om det nu är en Gefle så kan den inte vara så mycket äldre än "Åre" eftersom modell "F" gjordes 1920-43 och dekoren "Åre" gjordes från 1924.
        Sådant här kan man läsa i boken "Gefle Porslin" av Tord Gyllenhammar.
        Övriga kryddburksdekorer i modell "F" enl. boken är "Guldlinje" 1920-29(troligen inte den), "Margit" 1929 och "Veranda" 1941. Googla på dem och se om du kan hitta något
        Nu är det ju inte säkert att alla dekorer finns med i boken och det är inte alla dekorer som har något namn heller
        Tycker din dekor ser ut som 1910-tal och Gefle startade 1910....

Comment

Hej !

Är det ingen som känner igen glasen.
          Det skall tydligen vara Svenska glas iallafall.
          Ingen därute som sitter på facit ?

MVH / Matte

Comment

Working...
          X