Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barnsaftservis?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Barnsaftservis?

Jo, det var så att Björn L vände upponer på min lördagsplanering....hamnade på loppis isf att jobba hemma.

Har sedan tidigare en saftservis med tillhörande träbricka (två prallella skivor med ca 3cm distanser mellan dem. Hål i den övre för kannor o glas.) som av utrymmesbrist är undanlagd.
    Båda serviserna har samma gröntonade glasmassa med lite blåsor i. De verkar vara gjorda likadant förutom att den större är optikblåst(?). Slipade puntelmärken.
    Den större karaffen rymmer 5dl och är 13cm hög utan propp, den lilla rymmer endast 2dl och är 9,5 hög (propp saknas).
    Stora glasen rymmer 3,5dl o de små 1dl.

Osäker på om jag visat den stora förut och fått svar som jag glömt.....
    Nå, skulle vara kul om någon kunde berätta något om dem....t.ex. om den lilla är för barn?
    Last edited by Liljerik; 2008-05-04, 03:59.

Får inte till så bra bilder.....men lägger ändå in en till på bara den lilla.
    Last edited by Liljerik; 2008-05-04, 03:59.

Comment

Får en känsla av Stockholms Kungliga Glasbruk och ca 1850-tal........men jag är inte säker......
      Wisky i karaffen o vatten i kannan, stora är Herr å lilla Dam. Hur var det med sodan.....blev glaset gröntonat i brist på det eller tack vare?????

Comment

Den här gröna tonen i glasmassan är avsiktlig. Tycker själv mkt om dessa glas, har en del själv som vi använder till vardags. Tyvärr vet jag inte så mkt om dessa eller vid vilket bruk de tillverkades men utgår från att det var vid flera.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja nog finns det barnserviser samma upplägg som dom större saftserviserna med bricka som du beskriver . Har en själv ligger tyvärr nerpackad för dom är ju utrymmeskrävande . Som glasbruk har jag nog en känsla av Trelleborg har sett många varianter därifrån . Mvh

Comment

Tack Äjth o Cobe!

Jag har bestämt för mig att jag någon gång läst att glasbruken hade brist på någon ingrediens någon gång i början på 1900-talet, eller om det var lite senare, och man fick då ett gröntonat glas.
            Har nu läst i en ?glasbok? att föroreningar, t.ex. järnoxid, i glasmassan ger grönt glas. Om man vill ha färglöst glas så måste neutralisera dessa järnoxider med bl.a. selen. Om råvarorna innehåller mycket föroreningar måste det till mer avfärgningsmedel. Ju mer avfärgning ju gråare/ grumligare blir glaset.
            Undrar om det inte var selen som jag läst om som saknades efter första världskriget???

Jo, vill man ha grönt glas så ser man alltså till att det kommer med lite järnoxid.

Comment

Working...
            X