Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

60-70-tal elegant vinglas Johansfors??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 60-70-tal elegant vinglas Johansfors??

Efter min mamma som dog på 70-talet fick en massa sådana här glas, de användes flitigt och gick sönder en efter en eftersom kupan är tunn och jag väl inte var så varnsam då. Fann flera av dessa idag så igenkänningsfaktorn var stor. Mamma hade kvalitetssinne så glasen var säkert svenskproducerade från ngt av våra glasbruk. De lodräta ränderna för mina tankar till Johansfors. Har tragglat mig igenom Glasboden.nu och googlat, men icke.. Känner ngn igen? 17 cm höga och god tyngd i foten, halvkristall.Click image for larger version

Name:	017.JPG
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	664197Click image for larger version

Name:	016.JPG
Size:	73,2 KB
ID:	664196Click image for larger version

Name:	015.JPG
Size:	96,7 KB
ID:	664195
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Det ser ut som Randi, formgivna av Sixten Wennerstrand, Johansfors. Finns en bild på dem i boken Glas för hushållet. Jag har inte tillgång till kamera just nu, så jag kan inte lägga ut bilden.

Comment

Tack Karin - det låter troligt och in magkänsla ledde mig nog rätt. Får du tillfälle att fota så blir jag glad om du lägger ut bilden annars kan jag kanske googla lite...

Comment

Randi, googlade och fick upp Orup som formgivare.

Comment

I boken, från 1960, står Wennerstrand som formgivareClick image for larger version

Name:	randi.jpg
Size:	128,5 KB
ID:	555070

Comment

Tack Karin!!!!!!!!!!

Comment

Working...
            X