Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff och skål på fot Sandvik?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff och skål på fot Sandvik?

Hej undrar om någon som har produktionskatalog eller kunskap kan identifiera skålen och/eller karaffen?
    skålen är i ganska mörkbrunt sodaglas. karaffen är lite brun ev. svagt grön. Tacksam för svar.

Click image for larger version

Name:	DSC_0412.jpg
Views:	1
Size:	35,8 KB
ID:	663049Click image for larger version

Name:	DSC_0413.jpg
Views:	1
Size:	41,7 KB
ID:	663050

Tror att karaffen är från Eda

Comment

Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
      Tror att karaffen är från Eda
      Ok, tack för svar. vad mer precist är det som gör att du tror den är från Eda?

Är själv väldigt osäker på den. den hade en handskriven lapp på sig när jag fick den som det stod Sandvik på. färgen är väldigt lik den som tex vingaskålen har samt att den har ett ovalt puntelmärke.

Kompletterar med mått
      höjd ca 21 cm med propp
      dia ca 12 cm i botten

Skålen
      Höjd ca 12 cm
      dia skålen 16 cm
      dia foten 10 cm

Någon som känner igen skålen? den har ju ett ganska originellt ben

Comment

Jag har sett den med en Eda etikett. Skålen kan mycket väl vara Sandvik. Men har lärt mig här att även Trelleborg och andra gjort liknande brunt glas.

Comment

Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
          Jag har sett den med en Eda etikett. Skålen kan mycket väl vara Sandvik. Men har lärt mig här att även Trelleborg och andra gjort liknande brunt glas.
          Ok, vad bra då har jag koll på den. Jo jag vet att flera andra glasbruk haft tillverkning med liknande sodaglas som sandvik. Ingen som känner igen skålen? har inte sett eller lyckats hitta någon med liknande ben vilket borde kunna indikera vilket glasbruk det rör sig om.

Comment

Working...
          X