Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla vackra handgjorda kristallglas, vad kan värdet vara på dessa tro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gamla vackra handgjorda kristallglas, vad kan värdet vara på dessa tro?

Hej dessa vackra kristallglas ärvde jag för många år sedan av en gammal dam. Har för mig att hennes mamma fått dem i bröllopspresent. Damen som jag ärvde ifrån skulle varit bortåt 100 år idag, så glasen är ju minst det också!

8 vinglas, 6 snapsglas, 9 vida likörglas och 10 små likörglas.

Står i flyttartagen till något mycket mindre där jag verkligen måste sortera ut så jag bara har "nödvändigheter" med mig.

Är det någon som skulle våga sig på en gissning på deras värde?
    Bifogade filer

Alltid tråkigt att behöva göra någon besviken. Glasen är från tidigast 1930 och så där 25 år framöver, troligen från något av de ganska många svenska glasbruk som gjorde servisglas vid den tiden. En etikett eller en priskurant är oftast enda möjligheten att få reda på vilket. Sannolikt har glasen inte heller någon speciell eller välkänd formgivare.
    Den mattslipade kantbården och den blomslipade dekoren är tidstypisk. Kanske någon annan vet mera.
    Tyvärr är de inte uppskattade efter förtjänst på marknaden. Det blir lite bättre av att du har minst ett halvdussin av varje. Kolla noga att det inte finns minimala nagg någonstans på något av glasen. Det är väldigt vanligt på de här tunna glasen.
    Jag tror inte att du får mer än c:a 10 kr per oskadat glas. Jag tycker det är tråkigt, men så har jag uppfattat läget på marknaden. Kom ihåg: Jag kan ha fel!

Comment

Working...
    X