Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vind och skev karaff med halsdekoration

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vind och skev karaff med halsdekoration

Jag har ingen aning vad jag ska tro om detta schabrak. Den är vind och skev i alla dimensioner, tex: de mjuka konkava indenteringarna på de fyra sidorna (syns ganska bra i spegeln) är olika formade och den fyrkantiga halsen lutar lätt åt ett håll. Är detta ett träningsobjekt för någon glasblåsarlärling eller nåt annat?

Click image for larger version

Name:	karaff_side2.jpg
Views:	1
Size:	144,8 KB
ID:	659205Click image for larger version

Name:	karaff_ring.jpg
Size:	122,6 KB
ID:	659206

Name:	karaff_upp.jpg
Size:	135,3 KB
ID:	659207

(det blev en ganska cool ljusbrytning när jag fotade med blixt)

Name:	ljusspel.jpg
Size:	18,4 KB
ID:	659208
    Last edited by Mollet; 2013-09-14, 23:03.

Vet inte vem som gjort den. Men det är Reijmyre

Comment

Tack för det uppslaget! Har kollat runt men det enda jag hittat om denna är att den är 'hyttdesignad' så det kanske inte finns någgon namngiven formgivare. Hur som helst har jag skrivit till Reijmyre och hoppas få klarhet i den frågan, samt när denna skapelse föddes.

Comment

Då kan jag lämna lite information om karaffen H-41 som mycket riktigt tillverkades på Reijmyre glasbruk.
        Karaffen är tillverkad i ganska stor upplaga för att vara en karaff, och den gjordes i tre eller fyra storlekar.

Enligt de uppgifter jag har så är den formgiven av hyttmästaren Harald Eriksson, han som var mannen bakom det berömda röda glaset från Rejmyre. Inbuktningen på karaffens sidor kom till så att först strök man sidorna med en strykbräda och därefter sög man försiktigt i pipan så att det blev inbuktningar. När ringen på halsen lagts på och kanten klippts och värmts upp igen så tryckte man in en fyrkantig träbit för att halsen skulle bli fyrkantig. Detta gjordes i stället för att göra en traditionell pip.
        Jag ser att karaffen är kulad i botten vilket tyder på att den bör vara tillverkad före 1970-talet. Den finns inte med i produktkatalogen från 1953 men i katalogen från 1962. Mer precis än så kan jag tyvärr inte vara.

Comment

Tack så mycket Bekin!! Jag har ännu inte fått nåt svar från Reijmyre så det är mycket kul att få reda på lite mer kring denna otraditionella karaff. Nu när jag har denna i min ägo har jag faktiskt sett ytterligare en på en butik. Den var något mindre, ca 16 cm jämfört med min som är ca 22 cm, så nu måste jag ju ta redan på om den/dom andra är större eller mindre

Jag såg en pytteliten pixelerad bild av något som såg ut som glas i denna stil, med samma band runt omkring. Tyvärr gick det inte att få mer info än just bilden och det kanske var önsketänkade från min sida. Är det något du vet nåt om? Hade ju varit roligt med ett set Tusen tack åter igen!

Comment

Ingeborg Lundin har gjort en karaff i samma "STIL" för Orrefors.
            Den karaffen måste vara tidigare eftersom boken är tryckt 1951.
            Bifogade filer

Comment

Karaffen som är 16 cm hög (40 cl) är den minsta i serien, 22 cm (80 cl) är den som var absolut vanligast i produktion sen gjorde man en ännu större men den gjordes inte i så många exemplar.
              Fanns en liknande karaff också med ring kring halsen H-65. Lägger in en bild på alla karaffer.

Name:	karaff-pes.jpg
Size:	25,7 KB
ID:	550551

Comment

Återigen tack, Bekin, för informationen. Det låter som om det är den stora jag får spana extra efter och tack till Prylsnubben också för bild på Orrefors föregångare

Comment

Working...
                X