Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mera tjat om vinglas , hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Mera tjat om vinglas , hjälp

Har fått en massa olika glas i arv .... så jag vill veta allt om dessa glas , då jag själv inte har en aning.
    här kommer en fråga .... tillverkad var , design vem , namn , ålder , Tackar för all info jag kan få.
    Tackar

Håkan
    Bifogade filer

Det här är en mycket vanlig servis med lång produktionstid på många glasbruk. Den heter Edward eller Derby, lite svårt att avgöra vilken på just det här, som verkar vara starkvinsglaset. Den dyker upp på 1870-talet och produceras på vissa glasbruk, t.ex. Hadeland i Norge, långt in på 1940-talet. De äldre glasen är drivna. De har då ett bortkulat puntelmärke under foten. Efter c:a 1900 är de oftast sprängda. Då finns inget puntelmärke och de är oftast något tunnare. Eftersom de här glasen var populära finns de fortfarande på marknaden i stort antal. De andra glasen du har är också intressanta, men jag kan inte ge någon upplysning om dem, men de är alla senare i tid än detta.

Comment

Tack

Tack så mycket , då ska jag söka vidare... Jag har en hel servis av denna med olika typer av glas kan vara en 70 -80 stycken.Ska bli kul att forska vidare,,,
      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Det här är en mycket vanlig servis med lång produktionstid på många glasbruk. Den heter Edward eller Derby, lite svårt att avgöra vilken på just det här, som verkar vara starkvinsglaset. Den dyker upp på 1870-talet och produceras på vissa glasbruk, t.ex. Hadeland i Norge, långt in på 1940-talet. De äldre glasen är drivna. De har då ett bortkulat puntelmärke under foten. Efter c:a 1900 är de oftast sprängda. Då finns inget puntelmärke och de är oftast något tunnare. Eftersom de här glasen var populära finns de fortfarande på marknaden i stort antal. De andra glasen du har är också intressanta, men jag kan inte ge någon upplysning om dem, men de är alla senare i tid än detta.

Comment

Working...
      X