Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Snapsglas med gravyr med svala
Collapse
X
-
Hej!
Jag tycker de är väldigt lika en uppsättning vinglas som jag hade för länge sedan! Jag gav bort dem för ca 8 år sedan, så jag kan inte svära på att det var samma, men är ca 90 procent säker.
De jag hade var trevliga, men inte antika. Jag gissar på 70-80 tal?
Jag försökte titta på tradera, men kommer inte in på hemsidan av någon anledning.
Men vid en snabb googling i hopp om att hitta en bild på de vinglas jag hade, hittade jag denna bild:
Här hittade jag den:
Mina glas hade dock hög fot.
Någon mer som känner igen dem?
Comment
-
Jag kan ingenting om glas så jag har ingen aning om vad som stämmer och inte. Men följande text står i annonsen på tradera:
"Gamla med etsad dekor, 9,5 cm höga, diam. 4,5 cm, drivna, puntelmärke finns, ett av glasen har nagg på fotringen annars i mycket fint skick"
Vad jag förstår så menar ni att de inte är äldre än 70-80-tal.
Comment
-
Ursprungligen postat av palmelund Visa inläggHej!
De här snapsglasen finns just nu ute till försäljning på Tradera. Tycker de är enormt fina men är nyfikna på varifrån de kommer, ålder osv. Någon som kan hjälpa mig?
[ATTACH]131793[/ATTACH]
Kjempefine glass! :-) Ta vare på de.. De er Danske og heter 'Svaleglass'. Ganske gamle. Har 3 glass selv med uslipt punt, altså skarpt brekk. De er nok fra tidlig til midt på 1800 tallet. Karaffel på 25 cm finnes også og ser slik ut som vedlagt bilde. Bilde av karaffel er noe jeg fant på nett og ikke mitt.Last edited by Bosshaug; 2014-11-05, 14:46.
Comment
-
Det är som Legion säger. Glasen är schablonetsade och inte graverade. Motivet fanns troligen på alla glasbruk (både i Sverige och utomlands) som tillverkade servisglas från c:a 1880 då metoden började användas och så där tre årtionden framöver. Ett annat mycket populärt mönster var en vinrankekrans och ett med en hjort på ser man också tämligen ofta. Ibland förekom ord som t.ex. Gutår el. likn. ofta inom banderoll eller krans. Det var heller inte ovanligt, speciellt på sejdlar och utställningsglas att glaset var etsat och klart först, varefter man graverade in ett namn vid inköpet. Problemet med schablonetsat glas är att motivet efter många diskhanddukar småningom försvinner och till slut bara kan anas i en viss belysning. Etsningen är alltså mycket ytlig. På graverade glas känner man en mycket tydlig nedsänkning.
Priskuranterna presenterade ibland etsmotiv som beställaren kunde välja.
Comment
Comment