Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nackdel med kristall

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Nackdel med kristall

Idag fick jag berättat för mig om en stor nackdel med kristall. Materialet är vattenlösligt vilket bland annat innebär att det fäller ut bly när man dricker ur servisglasen. Eftersom jag använder kristallglasen ganska sällan är jag inte särskilt orolig för hälsans skull. Däremot börjar jag tänka på de gamla glasen som står ute i stugan. Det kanske inte är så bra att de står där under vinterhalvåret när luften ofta blir fuktig och så.

Någon som vet hur det är?
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Nej, kristall är inte vattenlösligt och om det ändå skulle fälla ut bly vilket jag är tveksam till är det försumbara mängder. Inget att oroa sig för alltså.
    Däremot finns det kalk i vatten som är frätande och det är det som gör glas och då speciellt kristallglas grådimmigt.
    Det är alltid bra att förvara glas i en torr miljö men så fuktigt har du det knappast i stugan att det skadar glasen.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Nej, kristall är inte vattenlösligt och om det ändå skulle fälla ut bly vilket jag är tveksam till är det försumbara mängder. Inget att oroa sig för alltså.
      Däremot finns det kalk i vatten som är frätande och det är det som gör glas och då speciellt kristallglas grådimmigt.
      Det är alltid bra att förvara glas i en torr miljö men så fuktigt har du det knappast i stugan att det skadar glasen.
      Tack för det svaret! Jag har helt enkelt inte plats med glasen här hemma. Jag har ju märkt att vaser, och särskilt, kristallvaser, blir fula fortare när det är mycket kalk i vattnet, däremot visste jag inte att kalken i sig är frätande utan trodde att det berodde på avlagringar. Man lär så länge man lever...

Comment

Kalken i vattnet är i sig är inte frätande, inte heller i vatten reducerat, men..
        Däremot bildar kalk med ljuset, (UV), en beläggning på insidan av glas,
        oavsett blytung kristall eller simpelt sodaglas.
        Vad som däremot fräter är osläckt kalk, bevars..
        Propp ur!
        Mvh
        Last edited by Mont blanc; 2013-03-10, 22:57.

Comment

Kalkad??

Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
          Kalken i vattnet är i sig är inte frätande, inte heller i vatten reducerat, men..
          Propp ur!
          Mvh
          Hallå MB,
          Tack, trodde just det, skönt att få bekräftelse. Avlagringarna avlägsnas väl enklast med citronsyra....
          So long...

Comment

Propp ur!
            Mvh
            Jag ska med andra ord inte diska glasen med osläckt kalk, hur jag nu får tag på det...

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
              Jag ska med andra ord inte diska glasen med osläckt kalk, hur jag nu får tag på det...
              Jösses flicka!
              Inte vill du få tag i osläckt kalk?
              Ta ett snack med mördaren i ditt kvarter, han vet säkert hur det ska hittas, hanteras..:-))
              Citronsyra, ger dig tillskott av C-vitamin, oo..

På kristall med invändig beläggning hjälper endast fluorvätesyra, hemska grejer!!
              Inget var kvinna och man ens tillåts hantera fritt..
              Men det går, som kärringen sa lite försynt..
              Sorry mam..
              Last edited by Mont blanc; 2013-03-11, 00:20.

Comment

På kristall med invändig beläggning hjälper endast fluorvätesyra, hemska grejer!!
                Jag tror jag föredrar att låta vaserna se lite dimmiga ut, de blir ju tjusiga när man häller nytt vatten i dem igen...

Comment

Precis så damen!
                  Klart, rent vatten döljer och förfriskar!
                  Även så en vas med beläggning, för att inte tala om kvinnan som fyller..:-)

Mvh

Comment

Propp ur!
                    Mvh
                    Nja, eftersom ytan mattas/bryts ner av kalket är det väl en underdrift att kalla det för beläggning. Nog är kalket frätande om än i svag form, det sker ju över lång tid så jämförelsen mot osläckt kalk blir ju lite sned

Comment

Min sagesman, keramiker på heltid sedan många herrans år, vidhåller att kristall är vattenlösligt. Han likställer materialet med blyglasyr utan leran som stöd och säger att detta är något väldigt få glastillverkare känner till, däremot är det en vida spridd kunskap bland keramiker. Jag känner honom ganska väl vid det här laget och vet att han är mycket kunnig inom sitt yrkesområde. Jag, å andra sidan, vet inte ett dyft om vare sig blyglasyr eller kristall och jag har inte tid att studera saken just nu. Nu har jag återgett min väns kommentar och drar mig därmed tillbaka från arenan. Ska inte säga ett pip - om jag kan hålla käften...

Comment

Working...
                      X