Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Ålder på munblåst tårtfat? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på munblåst tårtfat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ålder på munblåst tårtfat?

Har någon lust att uttala sig om ålder på det här tårtfatet, och om det går att gissa var det kan vara tillverkat?
    Glasets ton drar en aning mot gult.
    Slitaget och puntelmärket får mig att tro att det tillverkades före pressglaset slog igenom, men hur länge har egentligen tårtfatet i den här formen funnits?
    Bifogade filer

Och kanske pratar jag i nattmössan... pressglaset "slog" väl före det munblåsta i Sverige?

Comment

Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
      Och kanske pratar jag i nattmössan... pressglaset "slog" väl före det munblåsta i Sverige?
      Pressglaset började komma runt 1840 i Europa, till Sverige brukar vi nämna 1870-talet. De friblåsta glaset fanns tidigare än maskinerna Ditt fat skulle jag placera nånstans i mitten av 1800-talet.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack Äjth!
        Vad roligt om det är så pass gammalt. Och ja, om jag förstått rätt så kunde till och med Jesus dricka vin ur ett blåst glas. Jag fick bara för mig att pressglaset var det som gjorde att glas slog igenom över huvud taget i bruksföremål för det då blev ekonomiskt överkomligt för fler. (?)

Comment

Grattis, verkligen ett fint Kredensfat, säkert inte yngre än mitten på 1800-talet, snarare äldre.
          Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Comment

Tack Prylsnubben! Fint att få ett namn på företeelsen, jag ser att jag hittar bra mycket mer info nu när jag söker på kredensfat, och ser att även Äjth har visat ett på forumet. Jag ska inte förringa det till ett simpelt tårtfat mer, även om det ska få vara med och förgylla just sådana Tårtor alltså. (Försöker hitta det engelska ordet men får bara fram nån semiantik popgrupp

Comment

Försök med footed glass salver eller cake stand.

Comment

Tack Kaptenen! Söker man på glass tazza hittar man också en hel del, mest lite mer kupade glas men också de flata.

Comment

Pent gammelt fat med god slitasje under

Stettfat har blitt produsert i glass i nordeuropa siden tidlig 1700-tall (Murano fra 1500-tallet), men ditt er nok som andre sier fra midten av 1800-tallet. På 1700-tallet ble de brukt til små glass med desserter. En annen praksis fra den tiden var å sette de oppå hverandre i mindre og mindre størrelser for å danne en pyramide.

Her er innlegget med mitt fat fra ca.1750-1770, med tilhørende tegning fra Weyses katalog fra 1763.

mvh
                  Banden
                  Last edited by Banden; 2013-01-23, 09:59.

Comment

Grattis till ett trevligt fat! Åldern skulle jag nog vilja sätta till slutet av 1800-talet. Oftast klarar sig dessa inte då de är betydligt mer ömtåliga än pressade fotfat.

På tal om pressat glas så infördes det i Sverige 1837 på Skönviks glasbruk, under 1840-50-talen slog det igenom stort på övriga glasbruk.

Comment

Tack för svar Banden och Legion!
                      Jag tycker fatet har väldigt fina proportioner, det är behagligt att se på.
                      Ni som kan glas, vad i formen daterar fatet till andra hälften av 1800-talet? Det är också vad jag själv skulle ha gissat på när jag tittar runt, även om jag inte sett något fat som är särskilt likt detta. Men viktorianska föremål har former som påminner om detta, samtidigt som formspråket också verkar inspirerat av betydligt äldre glas som på bilden.
                      Rätta mig gärna om mina tankar går i fel banor.
                      Apropå ömtåligt så är detta en rejäl pjäs som väger 1,8 kg och verkar kunna stå emot en och annan stöt.
                      Bifogade filer

Comment

Jag sätter in en bild till, som visar formen bättre, och man ser också den gula tonen i glaset. Vad kommer den sig av? Och var kan man tänka sig att fatet är tillverkat?
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X