Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterlysning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Efterlysning!

Hej!
    Jag letar info om två glas.

Likörglaset vet jag är från Skruf. Det liknar väldigt mycket glaset Falken, men saknar den guldfärgade kanten plus att mina glas har en dekorering. Någon som vet namnet på glaset och ungefär från vilken tidsperiod det kommer? 20- till 30-tal? Jag söker fler sorters glas ur samma serie/servis. Någon som vet om det finns, jag har själv aldrig sett några...

Starkvinsglaset/portvinsglaset kan kanske vara ett Kosta-glas? jag har fått höra att slipningen kallas Helgaslipning. Glasets ben är sexkantigt och hela höjden på glaset är 12,2-12,5 cm. 20- till 30-tal?
    Någon som sett detta glas till försäljning någonstans, jag tycker glaset är väldigt trevligt och söker fler kompisar till mina befintliga fyra glas.

Tacksam för all input
    Mvh
    Anders
    Click image for larger version

Name:	26122012-IMG_6181.jpg
Views:	1
Size:	33,4 KB
ID:	655603Click image for larger version

Name:	26122012-IMG_6178.jpg
Views:	1
Size:	37,0 KB
ID:	655602

Tyvärr känner jag inte igen det, men glaset är inte Helgaslipat. Det finns mängder om slipmönster som mycket påminner om varandra så lätt är det inte.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Tyvärr känner jag inte igen det, men glaset är inte Helgaslipat. Det finns mängder om slipmönster som mycket påminner om varandra så lätt är det inte.
      Tack ändå!

Hoppas någon annan känner igen något utav glasen. Likörglaset vet jag är från Skruf. Men mer än så vet jag inte om det glaset. Starkvinsglaset har jag bara hört en gissning på Kosta, men det är en högst osäker gissning.
      Hoppas på fler svar :-)

Jag är också som sagt på jakt efter fler av starkvinsglaset och gärna andra glas ur samma serie som likörglaset.

Comment

Likörglas ur servis "Asta", Skrufs glasbruk

Likörglaset ingår i servisen "Asta" och tillverkades vid Skrufs glasbruk. Återfinns i en produktkatalog från 1956...

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
          Likörglaset ingår i servisen "Asta" och tillverkades vid Skrufs glasbruk. Återfinns i en produktkatalog från 1956...
          www.bayakerblom.se
          Det var helt ny information för mig. Tack!

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
            www.bayakerblom.se
            Du har inte tillgång till produktkatalogen? Har du i så fall möjlighet att scanna/fota relevant info om den gasserien och posta här i tråden, alternativt eposta mig?

Comment

Working...
            X