Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken/vilka (moderna) serier faller er i smaken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilken/vilka (moderna) serier faller er i smaken?

Själv är jag en sucker för Street serien av Orrefors men har dom senaste månaderna köpt in en ny handblåst serie från iittala som heter "Kartio".

Jag vill få lite tips och inspiration till vad som finns där ute, vad som funnits och varför folk gillar det dom gillar.

Street serien tycker jag talar för sig själv, hård, maskulin, snygga linjer...det finns inget att klaga på, men det är min åsikt.

iittalla Kartio glasen gillar jag för motsatsen, dom känns sköra, feminina och vackra på ett mer finkänsligt sätt.

(Jag vet att detta inte är ett sådant forum men bara bespara dig själv tiden att påpeka könsroller mm, det är en liknelse, TACK!)

Jag blir väldigt glad om ni inkluderar foton i era svar, men självklart kan jag googla om det känns jobbigt att lägga in en bild.

Click image for larger version

Name:	P9250487.jpg
Views:	1
Size:	40,8 KB
ID:	652079

Laters
    Collecting everything and nothing!

Är det glas du tänker på, så finns det en serie av Ernst Billgren som du säkert känner till. Friends heter den.
    Tycker glasen är riktigt fina, bland annat dessa.
    Kosta Boda är ett av världens främsta varumärken inom glas och glaskonst. Teknik och känsla har förfinats i hjärtat av Smålands skogar ända sedan 1742.

Sen är inte kannan helt fel heller.
    Kosta Boda är ett av världens främsta varumärken inom glas och glaskonst. Teknik och känsla har förfinats i hjärtat av Smålands skogar ända sedan 1742.

Dock lite väl dyrt för inköp, men man får väl se till att spara.
    Pes är mitt google.

Comment

Kannan var vacker men föll mig inte riktigt i smaken glasen å andra sidan var riktigt vackra. MEN som du sa, extremt dyra, det kommer nog inte hända inom en snar framtid.

Comment

Jag tycker det är synd att Street lyfts fram som en "ny" servis av Jan Johansson, när det till största delen är en vidareutvecklad "kopia" på Vicke Lindströms servis City från 1962.

Båda har också lite svårt att balansera mellan de mjuka formerna och den extremt kantiga skärslipningen.
        Kolla Kario noga! Det är svårt att se på bilden, men det ser ut som den äldre (från 90-talet, som säljs än idag) tjockare versionen som inte är munblåst. De nya munblåsta är fjäderlätta, supertunna och har en något större vinkling.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
          Är det glas du tänker på, så finns det en serie av Ernst Billgren som du säkert känner till. Friends heter den.
          Tycker glasen är riktigt fina, bland annat dessa.

Sen är inte kannan helt fel heller.

Dock lite väl dyrt för inköp, men man får väl se till att spara.
          Jag har lyckats samla på mig nästan alla till ett hyggligt pris (mest på auktioner & dyl), och är oerhört förtjust i den. Dock är det ju inte nåt man använder, tyvärr, utan de får mest funktionen av konstglas...

Utöver Billgrens New Friends är väl det mest innovativa som gjorts på sistone serien som Orrefors gjorde tillsammans med Karl Lagerfeld, men den tycker jag är förskräcklig (och dessutom förskräckligt dyr). Lyckligtvis är ju de äldre serviserna både hyggligt lätta att få tag på, snyggare och bättre i pris.

Comment

Jag har faktist aldrig sett att det fanns en tidigare serie som heter "City", snygg var den iaf och det är ju uppenbart vart Jan Johanssons design kommer ifrån. tack för infot och länken, man lär sig lite nytt hela tiden.

Ang. Billgrens glas: Jag tycker att det är synd att du inte använder dom, det är allt för många som sätter sina finare saker på en piedestal när de egentligen skulle kunna användas (om än sparsamt om det ska vara så). Jag personligen blir lycklig av att se vackra föremål i bruk.

Jag bör väl också nämna att när jag säger "nytt" ibland så menar jag nytt för mig, designen på glasen är ju i vissa fall från 60-talet osv.

Anyways.....fortsätt länka gott folk, ta er tiden att skriva en rad, x antal views på tråden gör ingen glad eller smartare.

Comment

Kartio är ju en snygg serie, men inte alls ny, den ritade ju Kaj Franck på 50-talet (för Nuutajärvi, som köptes av Iittala), då var de tunnare än de som sålts fram till nyligen, formpressade tror jag. De "nya" munblåsta tunna glasen liknar Kartio som de såg ut i början.
              http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Hej!
                Dessa Italienska glas faller mig i smaken:

De heter Cibi från Arnolfo Di Cambio designade av Cini Boeri 1972. Om de tycks bekanta användes de i kultfilmen Blade Runner.

Comment

Working...
                X