Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

grogg(?) glas från gadderåshyttan??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: grogg(?) glas från gadderåshyttan??

jag har sex glas som är märkta i botten med gaddesåshyttan, samt ett nummer. jag hittar ingen info om glastillverkning där, och i en glasbutik i orrefors som jag besökte sa dom att där tillverkades bara glödlampor?? det är två gröna, två lila och två blå glas med handtag.. kan posta bild senare om någon är intresserad av att se dom... märkningen är ristad..

Jag skulle gärna se en bild på dem.
    Gadderås var först ett fönsterglasbruk, sedan blev det ett glasbruk för tillverkning av glödlampskolvar för att till sist försöka med att tillverka annat glas. Jag har en plunta och ett snapsglas från Gadderåshyttan.
    DG

Comment

så dom gjorde annat än glödlampor då.. jag ska lägga in en bild på glasen efter helgen, är tyvärr inte hemma för tillfället. jag var lite fundersam på om märkningen kunde stämma, trodde ett tag att det kanske är någon med tillgång till en ets som har kladdat dit namnet för att höja värdet eller något sånt. men jag ska få in en bild är dom sällsynta dom här sakerna från gadderås? jag har ju inte hittat något när jag har sökt efter info..

Comment

bilder!

här kommer dåliga bilder på glasen och märkningen..glaset är grymt dammigt, jag har dom inte framme eftersom jag inte vet vart jag vågar ställa dom med en sexåring i huset..Click image for larger version

Name:	säljes 102.jpg
Views:	1
Size:	69,9 KB
ID:	539861Click image for larger version

Name:	säljes 104.jpg
Size:	78,3 KB
ID:	539862

Comment

Ser ut som en ölsejdel. Intressant att hänkeln är fäst på "gammalt" vis, dvs. man har fäst den i uppkanten först. Så gjorde man regelmässigt på glas med hänkel före ca 1880. Detta är ju inte så gammalt.

Förresten! Vad är det för spöklikt suddig figur till höger om sejdeln?
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

ja jag vet inget om någonting, bara att jag tycker glasen är vackra, men att jag inte får något hum om deras historia..:PClick image for larger version

Name:	säljes 094.jpg
Size:	52,8 KB
ID:	539876

angående den skuggiga damen, så blev jag först lite rädd, men sen insåg jag att det är en apotekspåse som hänger på en gammal stol...

Comment

Gin tonic?

Hallå Sinner,
              Kan inte mer om glas än att dom förr eller senare går i kras. Men så mycket vågar jag påstå att glasen inte är avsedda för grogg,
              kanske för cafe-au-lait eller i bästa fall ett glas irich coffee. Trevliga, man kan greppa glaset utan att bränna fingrarna.So long...

Comment

Jag känner inte igen glasen. Har aldrig sett några färgade glas från Gadderås. Men produktionen var inte så stor då man inte gjorde bruksglas under så lång tid. Jag skall undersöka med mina kontakter om de vet vad som gjordes.
                DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                  Jag känner inte igen glasen. Har aldrig sett några färgade glas från Gadderås. Men produktionen var inte så stor då man inte gjorde bruksglas under så lång tid. Jag skall undersöka med mina kontakter om de vet vad som gjordes.
                  DG
                  jag tycker dom är väldigt vackra, men tråkigt nog kan jag inte ha dom framme eftersom jag verkligen inte vill att dom ska gå i kras.. har funderingar på att sälja dom eftersom jag ändå inte har användning av dom, men det vore ju roligt att veta lite mer om dom, och kanske också om dom har nåt värde mer än att dom är vackra och lite roliga

Comment

?

ingen som har mer info om mina glas?

Comment

Vet egentligen inget om dessa glas. Mycket av glaset som vi tittar på förblir anonymt - inte mycket att göra åt det. Jag tycker att de är fina och kan användas såklart med försiktighet. Åldern är nog inte så hög. 50-60-tal i stilen med olikfärgade glas. Värde är ju vad någon är villig att betala. Prova Tradera om du vill ta reda på det ;-)

Comment

Working...
                      X