Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antikt glas ljuskänsligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Antikt glas ljuskänsligt?

Hej!
    Nu när samlingen har växt lite så har jag börjat undra om antikt glas 17-1800-tal kan ta skada av att stå t.ex. i ett fönster i direkt solljus eller indirekt?
    Med skada menar jag t.ex. om det kan bli förändring i glasets färg pga ljus. Att glas inte gillar fukt är väl de flesta medvetna om, men hur står det till med ljus?
    MVH Shaft

Her er det en vitenskapelig artikkel om nedbrytning av glass, men det ser ut som man må betale for å lese den...

Tror nok uansett luftfuktighet og forurensninger i luften vil spille en langt større rolle enn lyset i nedbrytningen.

Jeg har funnet noe om UV-nedbrytning av fargestoffer i glass, men dette er i artikler om gamle glassmalerier, f.eks. i kirker,
    som er direkte eksponert for sollys over hundrevis av år. Et vanlig vindu vil også absorbere mye av UV-strålene før de når glassene
    dine på hylla.

Banden

Comment

Solljus är väl skadligt för de flesta material givet tillräckligt lång exponeringstid. men det är nog inget vi behöver bekymra oss över i nån större utsträckning, Det finns ju glasföremål som är flera tusen år gamla och i fint skick.
      Det som brukar hända är att det gamla glaset får en lila ton över tiden pga variationer i blandningar och recept men det brukar ju gillas av oss samlare

Comment

Tack för svar!
        Banden, jag är med dig på UV-resonemanget att glaset inte bör ta skada bakom fönsterglas som tar bort i princip all UV-strålning.
        Legion, ja det är ju typ det här som jag undrar om färgskiftningar kan ske när väl glaset är "färdigtgjort". Glassjukan, dvs fel sammansättning av råvaror, kan vi lämna därhän då det är ett specialfall för mig. Men skulle "friskt" glas kunna ändra karaktär och t.ex. bli mer lilabetonat i ett ljust fönster? Jag är tveksam själv. Lila ton eller mangan brukar tilskrivas att avfärgningen inte blivit 100%. På samma vis kan gammalt glas vara blåtonat, askfärgat blått och gröntonat.

Nån mer som har input?

Comment

Ursprungligen postat av Shaft Visa inlägg
          Tack för svar!
          Banden, jag är med dig på UV-resonemanget att glaset inte bör ta skada bakom fönsterglas som tar bort i princip all UV-strålning.
          Legion, ja det är ju typ det här som jag undrar om färgskiftningar kan ske när väl glaset är "färdigtgjort". Glassjukan, dvs fel sammansättning av råvaror, kan vi lämna därhän då det är ett specialfall för mig. Men skulle "friskt" glas kunna ändra karaktär och t.ex. bli mer lilabetonat i ett ljust fönster? Jag är tveksam själv. Lila ton eller mangan brukar tilskrivas att avfärgningen inte blivit 100%. På samma vis kan gammalt glas vara blåtonat, askfärgat blått och gröntonat.

Nån mer som har input?
          Glass endrer ikke farge over tid. Fargetonen kommer fra forurensninger og tilsetninger til smelten som skal gjøre den fargeløs. "[..] når små mengder mangan(IV)oksid tilsettes glassmelten, oksiderer det sterkt grønnfargede jern(II)silikat til svakt gulfarget jern(III)silikat. Den svake gulfargen blir opphevet komplementært av mangansilikatets fiolette farge slik at glassmelten blir fullstendig fargeløs." For at to salt skal reagere med hverandre må de komme i kontakt med hverandre, dette skjer jo ikke når de er låst fast i hardt glass der molekylene ikke er i stand til å flyte rundt.

Banden

Comment

Det jag själv varit ute för med en 1700-talsflaska i solljus var att den sprack! Stod i fönstret en solig och varm sommardag (alltså inte i år). Fanns säkert spänningar i massan innan.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Ojdå flaskan sprack alltså!
              Tror på din förklaring.

Ja anledningen till att ja frågar är att såklart att jag tycker det är trevlihgt att ställa glas i fönster, men vill såklart inte att de försämras eller ändrar färg etc. 1700-tals flaska får nog tillskrivas oturskontot

Comment

Hej

I Glafos bok "Boken om glas" sid 116 står det om en missfärgning av glas som utsatts för solljus i ett fönster under ett par års tid.
                Missfärgningen kallas för solarisation Detta gäller bara sodaglas och kristall. Glas som innehåller blyoxid missfärgas inte eftersom bly förhindrar solarisation. Således förstår jag att gammal blykristall inte påverkas
                Solarisationen är en reaktion mellan arsenik och järn, selen eller mangan.'
                Det finns en bild som visar en igelkott i glas som varit ofärgat som antagit en gulaktig färgton efter att den stått i solljus ett par års tid

Det är järnfärgen som blir gul eller gulbrun, selen ger en starkare gulgrön färg och mangan mera violett.

DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                  Hej

I Glafos bok "Boken om glas" sid 116 står det om en missfärgning av glas som utsatts för solljus i ett fönster under ett par års tid.
                  Missfärgningen kallas för solarisation Detta gäller bara sodaglas och kristall. Glas som innehåller blyoxid missfärgas inte eftersom bly förhindrar solarisation. Således förstår jag att gammal blykristall inte påverkas
                  Solarisationen är en reaktion mellan arsenik och järn, selen eller mangan.'
                  Det finns en bild som visar en igelkott i glas som varit ofärgat som antagit en gulaktig färgton efter att den stått i solljus ett par års tid

Det är järnfärgen som blir gul eller gulbrun, selen ger en starkare gulgrön färg och mangan mera violett.

DG
                  Hej tack för den infon. Kanske man bör vara lite försiktig då ;-)

Med kristall utan blyoxid så menar du vad man brukar kall "halvkristall" antar jag?

Comment

Den moderna kristallen innehåller inte blyoxid. Dock en hel del andra ämnen.
                    DG

Comment

Working...
                    X