Är det någon som känner till dessa glas. Jag har hittat liknande tillverkade av Kosta.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Äldre kristallglas med sexkantig fot? Kosta?
Collapse
X
-
Jag försökte starta en ny tråd...men hajade inte hur man skulle göra...så jag skriver på denna istället..och hoppas någon kan svara.
Jag har 6 kristallglas som är 16 cm höga och lite drygt 8 cm i diameter...Idag när jag skulle greja och flytta om i skåpet så märkte jag att dom inte kändes lika i vikten...Vägde allt mellan 176 g och 260 g...och jag som trodde dom var lika.
Beror det på något?...Att dom är gjorda en tid då det inte var så noga, dom har några år på nacken...Att det är andra sortering...Handgjorda och det inte går att få det precis lika?
Nu fick jag ju nytt att grunna på...Vad hade jag i skåpet att göra?
Comment
-
Hej Mixie!Ursprungligen postat av Mixie Visa inläggJag försökte starta en ny tråd...men hajade inte hur man skulle göra...så jag skriver på denna istället..och hoppas någon kan svara.
Jag har 6 kristallglas som är 16 cm höga och lite drygt 8 cm i diameter...Idag när jag skulle greja och flytta om i skåpet så märkte jag att dom inte kändes lika i vikten...Vägde allt mellan 176 g och 260 g...och jag som trodde dom var lika.
Beror det på något?...Att dom är gjorda en tid då det inte var så noga, dom har några år på nacken...Att det är andra sortering...Handgjorda och det inte går att få det precis lika?
Nu fick jag ju nytt att grunna på...Vad hade jag i skåpet att göra?
Du kan inte årdna fram någon bild på glasen?
Vore lättare att diskutera varför det är så som det är!
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Fina glas förmodar att dom är slipade.
Vist blir glas olika tjocka, men om det är ett sammansvetsat lag som gör dom i större serie, brukar dom bli ganska lika, foten är ju handdriven den kan ju variera lite, ditt vänstra glas ser ut att ha större diameter på foten, eller är det en synvilla
Kristallglas är ju mycke bly i som är tungt, vet inte om dom gjorts i olika glasmassor.
Kolla på klangen i glasen, om det tunga glaset klingar mer än ett lätt, då kan det vara så.
Tycker ändå att det skiljer mycke i vikt!
Vi har ju samlare här på PES, om dom vet mera om dina glas.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Det är vanligt att de varierar i tyngd och storlek.
De gjordes i både hel och halvkristall runt ben eller slipat sexantigt ben,då bli de olika tunga.
Flera glasbruk har gjort modellen eller snarlika, glasbruk har köpts upp och formarna har gått till andra glasbruk osv. Men de kan variera i tjocklek och tyngd även om de är från samma glasbruk.
Boda,Kosta,Glimma är några exempel på bruk som gjort modellen.Credo Elvem ipsum etian vivere.
Comment
-
Då får jag tacka för ny kunskap för min del...Att jag inte behöver fundera mer på de olika vikterna på glasen mer...har på landet fler glas i andra storlekar av samma modell...Nu tror jag att jag ska kolla upp dom oxå...om det är samma viktfenomen på mindre glas
Ha en härlig dag i solen
Comment
Comment