Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antika glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Antika glas

Det finns delade meningar om dessa glas och nu är det min förhoppning att någon glasinitierad på PES kan skingra mystiken.Här är mått mm:

Glas med trumpetformad kupa: 17,3 cm högt Diameter kupa 7 fot 7,8 cm

Parglas: 1) 17,5 resp. 2)17,4 cm höga 1) D.m kupa 7 fot 7,6 cm 2) 6,8 resp. 7,8
    Glasmassan tjockare än trumpetglaset. Inte lika uppdragen fot på undersidan, Tyngre än t-glaset.

Också till frågan: När kan glasen ha tillverkats?

Naturligtvis mycket tacksam för svar.
    Bifogade filer
    p-son

Jag förmodar att du har puntelmärke under fötterna på dom, vad märkligt dimmiga dom ser ut, nästan som glassjuka,
    stora fötter har dom, kanske 1850 + -.

Någon annan får oxå tala så får vi se vad det blir
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hej!
      Svårt att säga säkert utan att hålla i dem - eller rättar sagt svårt att säga säkert överhuvudtaget;-)
      Men:
      Det högra glaset ser definitivt Engelskt ut - vinglas ca 1750 (i stilen) med opak twist och en trevig trumpetform en sk. "Bowl-shape".
      De två vänstra ser även ganska engelska ut men kanske även norska.

Glasen ser väldigt immiga ut - jag antar att du rengjort dem innan fotot är taget? Eftersom även stjälken är immig så kanske de är glassjuka?
      Vad har glasen för historia?

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Jag förmodar att du har puntelmärke under fötterna på dom, vad märkligt dimmiga dom ser ut, nästan som glassjuka,
        stora fötter har dom, kanske 1850 + -.
        Någon annan får oxå tala så får vi se vad det blir
        Hirvi
        .
        Ursprungligen postat av Shaft Visa inlägg
        Hej!
        Svårt att säga säkert utan att hålla i dem - eller rättar sagt svårt att säga säkert överhuvudtaget;-)
        Men:
        Det högra glaset ser definitivt Engelskt ut - vinglas ca 1750 (i stilen) med opak twist och en trevig trumpetform en sk. "Bowl-shape".
        De två vänstra ser även ganska engelska ut men kanske även norska.
        Glasen ser väldigt immiga ut - jag antar att du rengjort dem innan fotot är taget? Eftersom även stjälken är immig så kanske de är glassjuka?
        Vad har glasen för historia?
        Hej, Hirvi och Shaft!

Tackar för svaren! Glasen har inte glassjuka utan är odiskade vid fotograferandet. Historian bakom glasen är enkel, de inköptes på Bränneriet, antikaffären på Katrinetorp i Malmö, i söndags.
        Last edited by Polsson; 2012-08-15, 17:24.
        p-son

Comment

Hej!
          Kul, då borde du ha fått en indikation på ålder efter det pris som du betalade antar jag?
          Skulle vara roligt att se dem i rengjort skick ;-)

Comment

Hej!
            Kul, då borde du ha fått en indikation på ålder efter det pris som du betalade antar jag?
            Skulle vara roligt att se dem i rengjort skick ;-)
            Hej, Shaft!

Du ska så småningom få se dem i rengjort skick. Det var min son som köpte dem för 2300:-
            och eftersom han inte var "helt" säker på tidsangivelserna, tror det var 1730-1750 och engelska,
            erbjöd jag mig att fråga på PES. Han tyckte själv att korrelationen mellan ålder och pris haltade
            till hans fördel. Tackar än en gång för ditt engagemang, och du låg ju utmärkt till i tid och land, och
            lovar på heder och samvete att rengjorda glas dyker upp på PES inom kort.
            p-son

Comment

Väntar oxå med spänning på nya foton!!
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Glassene er vel opprinnelig en Engelsk modell som ble produsert på 1700-tallet og tok til dels over for glass med luftspiraler. Slike glass er også produsert i Nederland, Norge og Tyskland. Usikker på om de ble produsert i Sverige?

I Norge ble glass med hvite spiraler i stetten produsert i mindre antall på Nøstetangen, og i langt større antall når produksjonen ble flyttet til Hurdal i 1770-årene. Modeller med hvit emaljespiral holdt seg på moten, men utseendet på glasset endret seg videre gjennom Hurdal-perioden (1770-1807). Glassene ble lavere med mer eggformede klokker i Gjøvikperioden 1807-1843.

De to til venstre ligner norske modeller fra tidlig 1800-tall, men det er noe med proporsjonene som jeg ikke helt synes at stemmer, så jeg heller mot at de er Engelske og fra samme periode, evt noe tidligere. Glasset til høyre med mer trompetformet klokke er eldre, antagelig rundt 1750 +- 10 år og er en form som ikke er spesielt norsk, så heller mot engelsk på det også. (Mener jeg har lest et sted at trompetformet klokket ikke er produsert i særlig grad etter 1750 i England).

Glass med hvite spiraler er generelt vanskelig å bestemme alder og opprinnelse på.

Blir interessant å se de når de er vasket

Banden

Comment

Grattis det ser ut att vara fina glas till ett förmånligt pris. Engelska glas finns det dock nog mer intresse för i England än i Sverige.

Banden, jag har inte sett så tidiga exempel som 1700-tal med airtwist eller opak twist i Sverige. I Sverige blev det mer tvådelade glas (stjälk, kuppa + fot) i stället för som dessa glas som är tredelade (stjälk (gjord separat) + kuppa+ fot) . När man gjorde stjälkarna med opak twist så gjorde man först en lång glasstång som senare splittades upp i stjälkbitar lagom stora till varje glas.

Glas med twist gjordes först till England som låg före skandinavien i utvecklingen modellmässigt och glaskvalitetsmässigt. Visserligen hade engelsmännen stulit en del från Venedig i sin tur, men det är en annan historia. Sverige tog dock inte efter just twistarna i detta skede. Varför vet jag inte. Kanske var det för mycket jobb att göra airtwister och opaka twister i olika färger eller så fanns det helt enkelt ingen efterfrågan? Fast det vore ju lite konstigt för twisterna är ju så smakfulla. I Sverige blev det Spetsglaset i olika storlekar som regerade - ofta med enkel luft i benet eller massiv stjälk. Kuppan hölls mer "rak" i stället för mer trumpetformad.

Somen anektdot så tog man i Sverige upp airtwisterna med att göra luftspiraler i de höga snapsglasen på upp till halvmetern eller mer i slutet på 1800- talet. De glasen brukar kallas för glasblåsarfröjd och har oftast fyra tunna luftspiraler och ofta fjälllslipning där kupppan möter stjälken.

Vill gärna se ett par nya bilder av dina fina glas. Lite slarvigt att inte rengöra innan försäljning.

Comment

Såg ett avsnitt av Time team häromdan, de grävde i resterna av galne kung Georges favoritslott Vita Huset och hittade ett ben identiskt med dina vänstra glas, deras rekonstruktion av hur glaset sett ut när det var helt såg också ut som dina vänstra glas. De bedömde glaset till omkring 1770-80.
                    De lät också en glasblåsare rekonstruera hur man gjorde spiralerna i benet vilket inte var så avancerat som det ser ut, enkelt beskrivet så gjorde han fyra fördjupningar längsledes i ämnet och lade på ytterligare glas utanpå, när glasmassan sen snurrades och drogs ut bildades spiraler av luft som fångats in i fördjupningarna.
                    Last edited by Legion; 2012-08-17, 16:03.

Comment

Tackar så mycket för alla inlägg gällande sonens glas. Mina kunskaper om just antika glas är försumbara, tillskillnad mot sonen
                      vilken trots detta gärna vill höra andras åsikter. Här kommer de utlovade bilderna tillsammans med två ytterligare glas vilka han
                      naturligtvis är intresserad av att höra åsikter om. Ytterligare ett glas, de sista bilderna, med dekor visas endast separat.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2012-08-17, 23:34.
                      p-son

Comment

Kjapt søk på youtube;

Air Twist stem;

White Twist stem;

Banden
                        PS
                        Kjøpte nettopp boka "English, Scottish and Irish table glass" på 350 sider for lesing om engelsk 1700-tallsglass

Comment

Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
                          Kjapt søk på youtube;

Air Twist stem;

White Twist stem;

Banden
                          PS
                          Kjøpte nettopp boka "English, Scottish and Irish table glass" på 350 sider for lesing om engelsk 1700-tallsglass
                          Hej!

Bugar och tackar. Youtubefilmerna har jag för mig att sonen sett, men boken vet jag inte om han har. Tack för hjälpen.
                          p-son

Comment

Tack för bilder på snygga glas. Lite avis där ;-)
                            Glas nummer tre från vänster på första bilden med opak twist ser även det engelskt ut samt nästföljande glas med tät airtwist. De liknar sk "cordial glasses" för stark dryck. Mycket trevliga!

Comment

Tack för bilder på snygga glas. Lite avis där ;-)
                              Glas nummer tre från vänster på första bilden med opak twist ser även det engelskt ut samt nästföljande glas med tät airtwist. De liknar sk "cordial glasses" för stark dryck. Mycket trevliga!
                              Hej, Shaft!

Kul att du gillar bilderna och glasen och tack för din information. Jag har nu beställt boken, vilken rekommenderades av Banden, till gemensamt nöje för sonen och mig.
                              Min nisch är visserligen inte glas (lergods), men även en blind höna kan hitta ett korn.
                              p-son

Comment

Working...
                              X