Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gullaskruf karaff

En härlig karaff i brunton. Har letat men har inte funnit vem som formgivit. Måste väl vara Kjell Blomberg?!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Är inte det samma modell som mitt-i-prick av Catti Åselius-Lidbäck?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jo, Ballo, det stämmer. Var faktiskt på arkivet på Smålands museum idag, och noterade då att vissa av modellerna som ingick i Mitt-i-prick-serien även såldes omålade. Har för mig att just denna modell är Åselius-Lidbecks, men en del av de saker som ingick i serien var dock hämtade från tidigare produktion.
      Last edited by cjf; 2007-02-28, 21:50. Anledning: Stavfel i namn

Comment

Jag har den även i grönt, glas finns till bägge oxå, med glasen förefaller inte vara helt i stil med karaffen. Att jag tänkte på KB var för hepparnas skull där kulan går igen.

Comment

En bild på glasen hade varit spännande!

Comment

här kommer glasen, lite snett o vint tyvärr.
            Bifogade filer

Comment

Dem kan jag tyvärr inte placera, kan inte påminna mig att jag sett dem förut. Men snygga är de!

Comment

Så det är C. Åselius-Lidbecks modell ? Del av etikett.
                Bifogade filer

Comment

Etiketten är den "vanliga", så den säger ingenting, men jag skulle tro att din karaff är en L 16/67, dvs Åselius-Lidbeck.

Comment

Det fanns assietter med den gröna karaffen samt glas på hög fot. De gröna assietterna har samma nyans som glaset på bild här, de är helt enkla, pressade med slipad bottenring, är det något du känner igen cjf?

Comment

Det kan säkert stämma. Jag såg som sagt bilder på den här serien tidigare idag, men där var så mycket att titta på så jag minns tyvärr inte vad som var på bilden mer än karafferna...

Comment

Åh, synd att du inte mindes vilka glas som var med karafferna, men jag vet hur det är när man överväldigas av ögongodis. När vi ändå är inne på G-skruf så minns jag att dessa fat visades här på PES, men vad kallades de; äggfat, frukostfat eller....? Ursäkta bildkvalitén. Kvällen tar ut sin rätt!
                        Bifogade filer
                        Last edited by Äjth; 2007-02-28, 22:02.

Comment

Cocktailfat i serien ISI. Från vänster är det ett tumgrepp, därefter ska glaset stå och längst ut finns plats för tilltugget. Riktigt praktiska mingelfat, faktiskt!

Comment

Så olika man kan tänka kring formgivning, jag tänkte saltet längst till vä, sedan ägg och en bit bröd.!!

Comment

På mina fester kan man inte vingla, förlåt mingla!, med en bricka i ena handen. Båda händerna behövs för att fullt ut kunna njuta av situationen.
                              Ett fullständigt oanvändbart tillbehör, syns det mig.
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X