Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

glas tidsålder? jönköpings glasbruk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• glas tidsålder? jönköpings glasbruk

Click image for larger version

Name:	DSC_0797.jpg
Views:	1
Size:	29,6 KB
ID:	645284[ATTACH]113143[/ATTAC
    Hej

jag har köpt ett väldigt vackert glas från Jönköpings glasbruk. Någon som vet tidsålder på detta glaset?
    Bifogade filer

Mig veterligen finns det inget eller har inte funnits något glasbruk i Jönköping.
    Står det verkligen Jönköpings glasbruk på etiketten.
    DG

Comment

småland jönköping

Hej

Det står småland och det är ett litet vinglas på och så så står det jönköping under. Jag googlade och hittade ett gammalt glasbruk som skulle hetat Haga som låg i jönköping men det är svårt att veta källor på nätet?? kan det heta något annat?

Comment

Skulle du vilja beskära bilden så att det går att läsa hela texten på etiketten eller eventuellt ta en ny bild på etiketten?

Över Småland verkar det stå något.

Comment

Det skulle kunna vara Jönköpings glasbruk. Grundat 1949 och nerlagt 1953.
          Uppgifterna kommer från Olof Nordströms förteckning över svenska glasbruk och hyttor 1150-2000.

Comment

etikett

Här kommer en förstoring av etiketten men jag vet inte vad det skulle kunna stå?Click image for larger version

Name:	DSC_0797.jpg
Size:	42,0 KB
ID:	531061

Comment

Industri & Hand-Firm, Småland, Jönköping?
              I’m a real mean bitch!

Comment

Jag sökte på "Industri- och handelsfirman Småland", men får inte någon träff.

Comment

Weidow skriver under Jönköping: "Anlagt 1949. I en äldre skolbyggnad i stadsdelen Haga. Nedlagt 1953." Han anger sedan att det hette Ljungarums glasbruk och att anläggare är okända. Nordström meddelar däremot i sin förteckning att Ljungarum skulle hängt ihop med Stockaryds glasbruk vilket motsägs av Weidow som anger Stockaryd som självständigt.
                  Googlar man på Ljungarums glasbruk får man ett par upplysningar, nämligen att servisglas skulle ha tillverkats där.

Comment

tack

Det innebär ju att man kan tänka sig att den är i början 50 talet. Synd att det bara fanns ett glas och om glasbruket var igång så kort tid kanske de blir svåra att hitta. tackar för hjälpen

Comment

jönköping glasbruk

.....
                      Ursprungligen postat av misteltoe Visa inlägg
                      Det innebär ju att man kan tänka sig att den är i början 50 talet. Synd att det bara fanns ett glas och om glasbruket var igång så kort tid kanske de blir svåra att hitta. tackar för hjälpen
                      hej jag råkade snubla över 5st vatten eller drinkglas 2st med etiquett på som tur annars hade jag aldrig kunnat klassa dem
                      jag ska forska på nätet om jag hittar nåt

Comment

Kanske inte glasbruk utan glasförädling Ljungarums Glasförädling

Comment

Click image for larger version

Name:	DSC01013.jpg
Size:	86,3 KB
ID:	546310
                          Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                          Kanske inte glasbruk utan glasförädling Ljungarums Glasförädling

http://www.viktorrydberg.se/bibliote...kregistret.pdf
                          jag har gått efter etiquetClick image for larger version

Name:	DSC01012.jpg
Size:	50,6 KB
ID:	546309
                          och glaset ser ut så den är vacker
                          Last edited by kutani; 2013-03-05, 21:10.

Comment

Kontakta Gudmundsgillets styrelse och se om du kan få en kopia på anonsen, mistänker att det är ett företag som slipade glas som köptes upp från flera glasbruk

Mvh/Bengt N

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                              Kontakta Gudmundsgillets styrelse och se om du kan få en kopia på anonsen, mistänker att det är ett företag som slipade glas som köptes upp från flera glasbruk

Mvh/Bengt N
                              tack för tipset återkommer om jag tag på mer uppgifter

mvh.kutani

Comment

Working...
                              X