Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
glas tidsålder? jönköpings glasbruk
Collapse
X
-
småland jönköping
Hej
Det står småland och det är ett litet vinglas på och så så står det jönköping under. Jag googlade och hittade ett gammalt glasbruk som skulle hetat Haga som låg i jönköping men det är svårt att veta källor på nätet?? kan det heta något annat?
Comment
-
-
Weidow skriver under Jönköping: "Anlagt 1949. I en äldre skolbyggnad i stadsdelen Haga. Nedlagt 1953." Han anger sedan att det hette Ljungarums glasbruk och att anläggare är okända. Nordström meddelar däremot i sin förteckning att Ljungarum skulle hängt ihop med Stockaryds glasbruk vilket motsägs av Weidow som anger Stockaryd som självständigt.
Googlar man på Ljungarums glasbruk får man ett par upplysningar, nämligen att servisglas skulle ha tillverkats där.
Comment
-
jönköping glasbruk
.....
hej jag råkade snubla över 5st vatten eller drinkglas 2st med etiquett på som tur annars hade jag aldrig kunnat klassa demUrsprungligen postat av misteltoe Visa inläggDet innebär ju att man kan tänka sig att den är i början 50 talet. Synd att det bara fanns ett glas och om glasbruket var igång så kort tid kanske de blir svåra att hitta. tackar för hjälpen
jag ska forska på nätet om jag hittar nåt
Comment
-
Kanske inte glasbruk utan glasförädling Ljungarums Glasförädling
Comment
-
jag har gått efter etiquetUrsprungligen postat av nobe Visa inläggKanske inte glasbruk utan glasförädling Ljungarums Glasförädling
http://www.viktorrydberg.se/bibliote...kregistret.pdf
och glaset ser ut så den är vackerLast edited by kutani; 2013-03-05, 21:10.
Comment
-
tack för tipset återkommer om jag tag på mer uppgifterUrsprungligen postat av nobe Visa inläggKontakta Gudmundsgillets styrelse och se om du kan få en kopia på anonsen, mistänker att det är ett företag som slipade glas som köptes upp från flera glasbruk
Mvh/Bengt N
mvh.kutani
Comment
Comment