Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiering av glas, liknar Orrefors Karolina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Identifiering av glas, liknar Orrefors Karolina

Blir inte klok på det här.
    En låda med glas uppackad (arv)

Inga etiketter sitter på, liknar Orrefors Karolina glasen, men inte till 100% av de bilder jag hittar på nätet.

Består av massor med olika typer av glas.
    Även en liten gräddkanna(?), karaff och en sockerskål(?) med fot.

Det som skiljer dessa från Karolina glasen är att "bulan" på foten är slät samt att alla har en stjärna inslipat under foten.

Finns 1 vad jag misstänker är ersättningsglas (vin). Men på detta glas sitter den enda etiketten där det står "Boda Sweden"
    På detta ersättningsglas saknas stjärnan i botten.

Har suttit och bläddrat igenom mängder med bilder på glas från Kosta Boda samt Orrefors, hittar inga som liknar dessa.

Fler bilder kan tas utifall det behövs. Vore väldigt kul om dessa kunde bli identifierade.

Click image for larger version

Name:	glas1.jpg
Views:	1
Size:	148,8 KB
ID:	645140

Name:	glas2.jpg
Size:	92,6 KB
ID:	645141

Name:	glas3.jpg
Size:	117,8 KB
ID:	645142

Name:	glas4.jpg
Size:	64,5 KB
ID:	645143

"Gräddkannan":

Name:	glas7.jpg
Size:	59,1 KB
ID:	645146

"Ersättningsglaset":

Name:	glas5.jpg
Size:	68,5 KB
ID:	645144

Name:	glas6.jpg
Size:	60,8 KB
ID:	645145

Är det en stjärna i foten på samtliga glas?
    DG

Comment

Alla glas har en stjärna under foten utom karaffen och gräddkannan (och ersättningsglaset )

Comment

Glasen tror jag är en äldre version från Orrefors. Den har i mina papper endast ett nummer 841012 Finns åtskilliga glas i den serien. Vet faktiskt inte om den fick något annat namn.
        Karaffen däremot är en Karolinakaraff. Karolina hette innan namnbytet också ett nummer 2733012. Även Karolina har många glas i serien. Bägge dessa serviser har ingen namngiven designer utan räknas till s.k. hyttdesign.
        DG

Comment

Tack så mycket för din hjälp.

Jo jag har läst i en annan tråd där du också nämnt 841012 och jag kollade upp det numret innan jag skrev här. Tittar man på denna länk nästan längst ner

"Waldersee Briljant. 841012" (om det nu är dessa du menar) så undrar jag varför glasen på den bilden inte har en bula på foten. Har svårt att hitta någon bild på glas med liknande bula. Är det så att fotens form inte spelar någon roll?

Det som också förbryllar mig är att ersättningsglaset med boda etiketten ser precis likadant ut som de övriga glasen i fotens form, mönster storlek men den saknar stjärnan i botten. Och jag hittar inte något liknande glas från boda heller med denna släta runda form på bulan och mönster.

Även det jag tror är en sockerskål är mer som ett glas med en likadan fot som glasen.
          Sockerskålen är även den enda foten som har mer än 8 spetsar på stjärnan (om det nu spelar någon roll)

Comment

Working...
          X