Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har man druckit i det här?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad har man druckit i det här?

Hittade det här snygga glaset/koppen m. etikett Reijmyre igår, men vad har man druckit i det o vem har gjort det? Tackar på förhand gör Yvonne Click image for larger version

Name:	034.jpg
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	643669Click image for larger version

Name:	035.jpg
Views:	1
Size:	33,0 KB
ID:	643670

Antar att det är en buljongkopp, vem som "gjort" det vet jag inte. Du menar ritat det antar jag?

Comment

Tja eller formgett det. Inte vem som har blåst det .....Hur gammalt är det då?

Comment

Ursprungligen postat av yvonne brandt Visa inlägg
        Tja eller formgett det. Inte vem som har blåst det .....Hur gammalt är det då?
        Det får bli en grov gissning, tills någon Reijmyrekunnig person dyker upp, 40-60 tal.

Comment

Hallå Yvonne,
          Tycker att koppen är lite för liten för att rymma buljong och glas är väl inget bra material för varma drycker. Oftast hade väl buljongkopparna två öron. Och ett fat.

Den är mycket för stor för punsch. Möjligen en sköljskål, men dom brukar inte ha ens ett öra. Gissar att muggen istället är avsedd för trevligt tilltugg, nötter, oliver etc till en glasservis med samma stuk.

Lägger in en bild på en buljongkopp som inte finns (i kuranterna), Blått Band, men egentligen är koppen en tekopp med två öron. (Har du den i din samling, Prylsnubben?).
          Med spänning följer jag utvecklingen... solong...
          Bifogade filer

Comment

Hallå!! Det finns fler som samlar på Blått Band _=))

Comment

Hallå igen,
              Roligt. Har du buljongkoppen? Lägg gärna in bilder på ovanliga delar på min tråd Blått Band så kan vi "pucka" lite. So long..

Comment

Tror inte på tilltuggsiden! Tilltuggg är ju ett sentida påfund o den här tror ju jag är lite äldre.....Dessutom serveras väl tilltugg i skålar o inte i nåt med öra på.....Beträffande Blått Band så har jag inga ovanliga saker eftersom jag är en fattig snåljåp, då får man inte tag i så mycket ovanligt men du kan väl få en översiktbild på min samling, den står nämligen framme på skänken! Det "finaste" jag har är väl den stora terrinen som jag har efter mamma som i sin tur har fått den av mormor. Den stod alltid i ett skåp när jag var barn, rördes aldrig o jag hade ingen aning om vad det var. Sen en dag f. 10 år sedan så hittade jag såssnipan på en gårdsloppis! Eureka!! Då fattade jag att det var en servis o på den vägen är det

Comment

Visst ja,bild skulle det va o på din tråd.......få se om jag hittar den då.

Comment

Hallå Yvonne,
                    Tråden är denna:http://precisensan.com/antikforum/sh...and&highlight=
                    Upptäckte att det var klent med bilder, men som vanligt är det spritt lite här och där.
                    Terrinen är jag lite spänd på. Tänk om det vore den runda? Här lite fakta om terrinerna:

F-modell. (19??) Oval med lock. BB-hänklar. Modell av Percy. Tillhör borsservisen. Blått Band 1931-57 Längd 26 cm. Stämpel. Fat till dito (1931-38). SAKNAS
                    Rund med lock. Utan fat. Modell av Percy. Finns även med rund BB- knopp. Blått band 1931-47. Ø ......? SAKNAS

Prylsnubben har en storslagen uppsättning, bl a potatiskokaren, som vi gärna ser i bild.
                    Välkommen i BB-orden. So long...

Comment

Den är inte rund utan oval, en stor luring :=))

Comment

Drällverksetikett

Idag har jag fått lära mig att den etiketten kallas drällverksetikett o det betyder väl att det var ngt. som glasblåsarna gjorde på lediga stunder! Mao så behöver ju inte koppen/glaset höra till ngn. servis......det kan ju va nåt som nån bara har hittat på o sen blåst......

Comment

Working...
                        X