Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla? glas från loppis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gamla? glas från loppis

Har köpt flera olika glas på loppis som jag undrar lite över...
    Första bilden, det till höger verkar vara från någon servis kanske?
    Det till vänster verkar vara lite äldre.
    De tre höga snapsglasen kommer kanske också från någon servis?
    Undrar lite över ålder m.m.
    Alla glasen har, (om jag nu lärt mig rätt från en annan tråd ) ramper? rampningar? i glaset. Utom det det till vänste på första bilden.
    Bifogade filer

Vackra glas och verkligen fina foton du fått till. Det enda jag kan hjälpa dig lite med är första glaset till vä. på sista bilden. Snapsglas i serien kallad Rydberg.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det kanske kommer någon annan och bättrar på eller korrigerar, men jag kan väl göra ett första försök: Jag ger glasen nummer från vänster till höger, första bilden till andra:
      1. Ser ut att vara ett riktigt roligt dricksglas. Lite empirsvängning i formen och med enkel gravyr, ger också ganska mycket tidig 1800-talskänsla och dessutom ett rått puntelmärke. Jag har svårt att se hur glasmassan ser ut - men jag tycker absolut att glaset ser ut att vara från tiden - troligen 1825-1850.
      2. Jag tycker det ser ut som glaset är etsat. Ser ut som en stilkopia på gustaviansk eller snarast Louize Seize från runt sekelskiftet. Det kan vara ännu nyare också - men visst är väl facetterna slipade?
      3. Typiskt spetsglas från runt sekelskiftet. Kan vara yngre också, fast jag tycker nog att det ser ut att kunna vara från tiden. Visst har det väl ett rått puntelmärke.
      4. Litet glas, skall kanske vara ett starkvinsglas men annars fungerar det väl utmärkt som snapsglas, sen 1800-talsmodell.
      5. Nästa snapsglas ser ut att kunna vara äldre än det förra - men jag ser glaset lite för dåligt för att kunna säga något - det kan vara ett nyare glas också.
      De sista glasen är alla spetglas från runt sekelskiftet, det skärslipade i mitten lär tidigast vara tillverkat en bit in på 1900-talet. Rydbergs och olivslipning som finns på de andra glasen förekommer ju redan en bit tillbaka på 1800-talet men här säger oss ju modellen att glasen lär vara från runt 1900.

Comment

Glas nr.2 är ur servisen "Evy/O.12" ritad av Edvin Oller för Åfos glasbruk.Kom som nyhet 1937.

Comment

Tack för svar! Hittade dessa glas + lite annat på en loppis, även några flaskor.
          Men glas är ju lite tidskrävande att fotogafera, (vill ju ha bra bilder )så de
          kommer lite senare.
          Blev själv mest förtjust i det vänstra glaset på första bilden.

Comment

Jag också!
            Det vore roligt få se fler bilder på det.
            Andra glaset tycker jag nu var lite blint av mig - nu samlar jag ju inte 1900-talsglas men jag borde ha sett att det var en art deco-dekor

Ser fram emot även de andra bilderna!

Comment

Av spetsglasen tror jag "av bilden att bedömma" att Rydbergsglaset är äldst, men svårt att bedömma av en bild, håller gärna i glaset för att få en uppfattning.
              --eller hur det nu va.

Comment

Här kommer några fler bilder på glaset till vänster på den första bilden.
                Bifogade filer

Comment

Och på lite annat, nu blir det ju lite utanför servisglas...
                  Glaset längst till höger på första bilden är väl en punschmugg?
                  Karaffen/kannan på första bilden är jag lite nyfiken på, är det någon som kan säga något om den?
                  Flaskan till höger på bilden i mitten är nog inte speciellt gammal, men den är lite speciell. Väldigt lätt och som synes lite skev i öppningen. Flaskan i mitten har slipat puntelmärke och tung liksom karaffen på bilden.
                  Och slutligen de två glasen i mitten på första bilden, hur gamla kan de vara? (Mina favoritglas )
                  Bifogade filer

Comment

Jag har varit ute och druckit öl efter jobbet ikväll, jag känner att det kommer att påverka min stavning - vi får se när jag granskar det hela hur pass det påverkat min bedömning.
                    Jag tycker fortfarnande att LiB:s första glas är början av 1800-talet, nu med större övertygelse än förrut.
                    Sedan till de övriga glasen: karaffen på första bilden skall jag vänta till en bättre dag att bedömma. No. 2 ett formblåst glas av den typ vi talat om tidgare i 1800-talstråden, antagigen 1850-60-tal. Sedan ett facettslipat som jag också skulle placera i samma tid. Det olivslipade punschglaset skulle jag säga är 1880-1900.
                    Av karafferna skulle jag säga att det två till höger och i mitten är 1900-tal, den till vänster är typiskt andra hälften av 1800-taket. runt 1850 slår typen igenom men den tillverkas ett tag framöver.

Comment

Working...
                    X