Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinglas med knapp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vinglas med knapp

Riktigt trevligt vinglas på ben tillverkat i tre delar. Mittdelen benet i form, eftersom där finns en skarv. Foten och kuppan båst på fri hand antar jag. Kul att hitta dessa glas i lite större storlekar, nästan jämt ser man bara starkvins och likörglas. Lite lusor och lite skavt men det får man ta. Vad säger Ni om bruk, (kanske omöjlig fråga) och ålder?
    Bifogade filer

Jag säger 1880 men undrar om det kan vara ett ölglas?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Ser ingen skarv på benet, det ser väl ut att vara drivet
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Ser ingen skarv på benet, det ser väl ut att vara drivet
        Hirvi
        Helt rätt Hirvi, jag lät lura mig av en horisontell (vertikal ska det vara förstås) glastråd på ena sidan benet.
        Last edited by prylsnubben; 2011-10-13, 18:30.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Helt rätt Hirvi, jag lät lura mig av en horisontell (vertikal ska det vara förstås) glastråd på ena sidan benet.
          Japp annars hade du haft en rariet.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Jag säger 1880 men undrar om det kan vara ett ölglas?
            Var inte ölglasen höga och raka under denna tid?

Comment

Knappben heter ditt ben, modellen var nog vanlig + att det fanns raka.
              Hirvi

Comment

"Skarven"

Försökte fånga glastråden på bild, inget vidare men Du kanske förstår att jag tyckte det såg ut som en formskarv Hirvi.
                Bifogade filer

Comment

Det där var ett charmigt glas, Prylsnubben, skulle passa här hos mig. Knappen sitter ovanligt långt ner, kul variant. Om det är ca 14-16 cm högt så är det nog ursprungligen ett ölglas. Har själv optikblåsta utan knapp som vi använder som vinglas.

Comment

Hallå Prylsnubben,
                    Har knappast sett ett vackrare glas och vilka fina bilder. Själva kupan påminner om de enkla caféglasen som vi använder alltför ofta här hemma och foten gör väl att man bör diska för hand. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                      Det där var ett charmigt glas, Prylsnubben, skulle passa här hos mig. Knappen sitter ovanligt långt ner, kul variant. Om det är ca 14-16 cm högt så är det nog ursprungligen ett ölglas. Har själv optikblåsta utan knapp som vi använder som vinglas.
                      Du kan Dina saker Rosa, 15.5 cm och rymd ca 2dl. Då säger vi väl ölglas, men jag kommer att använda det till vin. Samt leta efter fler......................jättebra placering av knappen, man får så lagom både plats och stöd för fingrarna mellan knappen och kuppan.
                      Last edited by prylsnubben; 2011-10-14, 00:18.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Prylsnubben,
                        Har knappast sett ett vackrare glas och vilka fina bilder. Själva kupan påminner om de enkla caféglasen som vi använder alltför ofta här hemma och foten gör väl att man bör diska för hand. So long...
                        Hallå i sena Timmen-Kimmen. Tack för fin respons och uppskattning. Glaset fyndades på en loppis för 10kr. Tyvärr fanns det bara ett, men nu blir det att ge sig ut och jaga, vi måste ju i varje fall ha två så vi kan skåla, jag och min Eva. PS Visst känns det som ett klassiskt vinglas i vår tid, fast det är ett ölglas.
                        Last edited by prylsnubben; 2011-10-14, 00:20.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Försökte fånga glastråden på bild, inget vidare men Du kanske förstår att jag tyckte det såg ut som en formskarv Hirvi.
                          Jag förstår att du tänkte på en formskarv när jag ser glastråden,
                          den kom tydligen till när glasmassan till foten lades på.
                          Hirvi

Comment

Bensax...

Egentligen är det nog omöjligt att säkert avgöra vad defekten på benet beror på enbart av ett foto.
                            Att det är en glastråd är enligt mig mindre troligt, jag lutar mer åt att det kan vara en blåsa eller kanske ett veck som tillkom då benet gjordes.
                            Benet verkar inte vara gjort på fri hand utan med en bensax och då kan det ha blivit ett veck i glasmassan precis i början när saxen användes.

Bifogar en bild på hur bensaxen kan ha sett ut.
                            Bifogade filer

Comment

Fribrottning

Låter som fribrottning, tack för bensaxen bekin.

Comment

Working...
                              X