Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johansfors Party - vilka delar finns det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Johansfors Party - vilka delar finns det?

Finns det någon förteckning över hur många olika glastyper det finns i serien? Vilka andra delar finns och i vilka färger? Alla delar finns väl inte i alla åtta färgerna?

Det är jag som har bloggen form55 förresten ifall någon tänkte föreslå mina inlägg om detta där.

Jag har skaffat fler delar i samlingen, men nog borde någon ha uppgifter om serien? Glasen verkar finnas i elva olika modeller och i åtta färger vardera. Skålar bara i svart, vit och lila (?)

Comment

Vore kul att se din samling så kan vi andra fylla på om vi skulle ha någon ytterligare modell eller färg. Såg att du har bilder på din blogg, men det vore kul att se bilder här på PES.

Här finns en bild om någon annan undrar hur Party-serien ser ut. http://bengtorup.se/glas/

Comment

OK. Jag skall ta nya bilder när ljuset tillåter. Eftersom jag har kompletterat vissa glas sedan jag visade bildena på bloggen så blir det mer samlat.

Comment

Är det här en Party kanna?

Jag sökte på nätet efter info om den här kannan / karaffen, jag tror att den är från Partyserien av Bengt Orup på Johansfors, tillverkad på 50-talet? Eftersom jag inte lyckats hitta någon exakt likadan, så är jag lite osäker, de jag har sett på bild har inte randningen lika högt upp, men det kan kanske variera. Den är 25 cm hög, som högst vid hällpipen och har rundslipat puntelmärke under. Vad tror ni, är den ur Party serien?

Click image for larger version

Name:	party kanna.jpg
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	539040

Comment

Det är Johansfors Party, och som du skriver kan dekorhöjden variera på denna typ.

Comment

Orup´s serie "Party"

Kannan du visar här med tunna vita ränder tillhör serien "Party" - jag har assietterna i samma serie och med fina tunna färgränder i vitt, ljusblått, gult, orange, rött och grönt. Tror det bara är svart som jag ej har. Jag tänker sälja assietterna så om detär någon som vill lägga ett bud på dem går det bra.

Comment

Working...
              X