Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Eda?

Hej, jeg har hørt at disse glassene er fra Eda, stemmer det?
    Bifogade filer

Eda ???

Jag försöker lära, men servisglas är inte mitt gebit, kan jag ju börja m att säga

Jag tycker dock om glas o Eda, o fann på en säljsida denna glastyp bl a fr Eda

Tycker foten är väldigt lik, o jag visar dig den (försöker, inte teknisk heller) men

jag tycker däremot man ska försöka hjälpa. Det är inte roligt o gemytligt annars

Håll, tummarna nuClick image for larger version

Name:	bild_427.jpg
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	514581

Comment

Nå, annestig - lik och lik? Bandens dricksglas är väl helt och hållet pressat, medan ditt glas, som ser ut att vara ur Edaservisen Kungsholm från 1930, har fasetter som har slipats på roterande slipskiva - medan den fyrkantiga foten är pressad.

Du pekar i alla fall på Eda, annestig - och Bandens dricksglas liknar, som jag minns det, en omgång dricksglas som fanns i mitt morföräldrahem på Eda glasbruk. Men om detta glaset är från Eda, det kan jag inte avgöra säkert. Skickar en länk till Eda Glasbruksförening, så får vi se om det kan bli ett svar därifrån.

(I den fasettslipade kupan och den fyrkantiga foten på Kungsholm ser man det drag som Gerda Strömberg vidareutvecklade i serveriserna S 36 och S 46 vid Strömbergshyttan vid slutet av 1930-talet. Båda dessa senare serviser har dock fot som först formades rund med fotklämma i hyttan och sedan slipades fyrkantig - man pressade inte vid Strömbergshyttan - det var munblåst och handslipat som gällde där.)

Comment

Svaret till dig, Banden - det kom per omgående från min kontakt på orten Eda glasbruk:

"Dricksglas i denna modell har gått ut i stor mängd från Eda, finns även i en mindre modell snapsglasstorlek. Förekommer med namnet Eda i botten. Användes till senapsglas av Slottssenap och fanns att köpa i båda storlekarna. Senapen är min egen komihåg då det köptes sådana glas för att sedan dricka ur."

Och då tillägger jag, att mitt "komihåg" från besök "förr i ti´a" hos moster i Eda, kanske också var senapsglas som sparats i köksskåpet att dricka ur till vardags - men de kunde ju också ha köpts direkt på bruket.
        Last edited by Rebello; 2011-06-01, 10:25.

Comment

Skönt det löste sig !!

Det är klart du löste det, Rebello, o det är en fröjd o se hur lätt.

Vill bara tillägga (till mitt försvar) att det är klart jag såg skillnad, ganska stor , men jag skulle inte kunna förklara hur, som du. Nättare, hade jag sagt

men foten tyckte jag var spec för de båda.

Comment

Mer info till Banden

Det är guld att ha en länk in till Eda Glasmuseum!

I dag fick jag ett kompletterande svar, när jag hade frågat om detta med märkningen "EDA".
            Den märkningen saknas väl på ditt glas, Banden.

"Det är mycket vanligare att det inte står Eda i botten.
            Namnet Eda fanns nog i äldre formar eftersom dom glasen är svårare att finna.
            Glasen finns även med färg, inte så vanligt."

Comment

Takk for info

Kom forresten over en god del tilsvarende glass i flere forskjellige farger på Ebay når jeg søkte etter "georgian glass", tydelig er dette også en eldre engelsk modell.

Banden

Comment

Working...
              X