Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

whiskyglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• whiskyglas

I vilken typ av glas har det druckits whisky ur de senaste hundra åren? Har grogglaset någon plats i den historien eller är det tvärtom?

Det traditionella whiskeyglaset är väl tumblern som har plats för några isbitar och/eller vatten. För bourbon och enklare whiskey har shotglaset använts. Numera används ofta mindre tulpanglas för single malt och annan whiskey av högre kvalitet.
    Det du kallar grogglas är väl highballglaset. Används för drinkar med mycket "groggvirke" eller sours. Har inget med whiskey att göra.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jo jag förstår det här, ivad jag kallar nyare glasserviser fins j tumblern som väl varit den anligaste hs oss, men hr är det med äldre glasserviser som t.ex e i början av 1900-talet, där fanns likör, punsch, starvin etc men inte whiskyglas, det är den tidens frånvaro av whiskyglaset jag undrar över- var det heslt enkelt så att whisky blandades till grogg istället?

Comment

Hmm. Nu förstår jag din fråga.
        Du har nog rätt i det där med whiskygroggar. Fram till 1940-talet drack man nog sällan whisky "straight" här i Sverige.

Har funderat vidare och undrar själv över konjaksglas. Den stora kupan (coupe americain) dök ju inte upp förrän på 1920-talet vad jag vet. Hur drack man konjak innan dess?

Var det inte så att likörglas användes för all starksprit fram till ganska nyligen?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Konjak dracks ur väldigt små glas, typ 2-3cl. Dyra droppar.
          I vissa beskrivningar av gamla glasserviser står det ofta "gammaldags konjak".
          Det är de små glasen de menar, mindre än likör. Eller så använde man likörglaset.
          Kan väl tänka mig att whisky dracks ur Snapsglasen eller i de små konjaksglasen.
          Grogg var väl konjak och sockerdricka? Börjades med på Stadshotellen.
          Credo Elvem ipsum etian vivere.

Comment

Då talar vi alltså Sverige! Irland, Nordamerika t.ex har ju en längre whisky-kultur antar jag, i synnerhet irländare, liksom konjaken i Frankrike, avnjöts den i särskilda glas. När det gäller s.a.s. importerade starkdrycker tar det ju ett tag innan servisglasen utvecklas här. Tja, ett tag, shotglasen var här på en microstund...
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

jo, nu var det ju Sverige jag tänkte. Glömmer bort ibland att det finns andra länder än Sverige.
              Credo Elvem ipsum etian vivere.

Comment

Ruskar liv i ytterligare en gammal tråd då jag hittat mer kul info på denna sida.
                Spritmuseum på Djurgården: utställningar, provningar, smakupplevelser och restaurang. Ett museum om svensk dryckeskultur, öppet till 22.

Teorin om att whiskey dracks som grogg bekräftas här.

Om konjak och konjaksglas kan man läsa här:
                Spritmuseum på Djurgården: utställningar, provningar, smakupplevelser och restaurang. Ett museum om svensk dryckeskultur, öppet till 22.

Kopierar in ett utdrag ur texten:
                "Under 1800-talet serverades cognac ofta på caféer och schweizerier tillsammans med kaffe och söta bakverk. På Mamsell Thunbergs schweizeri tävlade herrarna i att tömma en Niagara. Denna specialsport gick ut på att sätta glas fyllda med cognac mellan alla handens fingrar och sedan dricka ur dem en efter en utan att spilla en enda droppe. Cognac dracks under den här tiden ur små glas på fot eller i form av grogg i stora, höga glas. Först på 1930-talet började glasbruken att tillverka kupade glas, men cognacskupan blir inte vanlig förrän decennierna efter andra världskriget."
                Konfucius

Comment

Working...
                X