Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig tidsbestämma tre snapsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp mig tidsbestämma tre snapsglas

Dessa tre glas fyndades vid ett och samma tillfälle. Glaset till höger är väl det jag har lite extra förhoppningar på, även om det mittersta glaset är riktigt trevligt enl mig.

Samtliga glas har puntelmärken. Skarpast har glaset till höger följt av glaset i mitten.
    Mitten glaset har starka spår av drivningen, vilket inte riktigt framgår på bilderna och är även Oliv? slipat. Utmärkande med glaset till vänster är den stora foten i förhållande till höjden. Foten är 5cm och höjden 9cm.

Om jag själv skulle gissa (vänster till höger )

1. 1920-1940
    2. 1900-1920
    3. 1875-1890

Är jag ngt rätt?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Skulle placera samtliga glas i slutet av 1800-talet. Till vänster: ett portvinsglas/sherry glas skulle jag vilja ha det till. har några stycken själv som jag använder just till det ändamålet. Mitten: snapsglas med fjällslipning. Det högra : pressglas snapsglas.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ok, jag hade typ 1 rätt iallafall . Begreppet fjällslipning visste jag inte om innan, så där har man också lärt sig ngt nytt. Riktigt kul att samtliga glas är runt slutet av 1900-talet.

Tackar så mycket för informationen äjth.
      Pes är mitt google.

Comment

Har även ett annat namn på slipningen, paljettslipning.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack Hirvi, det kommer ta tid innan man lär sig allt (om man någonsin blir fullärd )
          Pes är mitt google.

Comment

Det fjällslipade finns i Kosta 1896 har jag för mig. Antagligen är det pressade glaset äldst, kanske runt 1860-80?

Comment

Tack för informationen Legion. Riktigt kul om glaset är så gammalt, då är det mitt äldsta glas hittills
              Pes är mitt google.

Comment

Working...
              X