Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små & bruna & bra till whisky

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Små & bruna & bra till whisky

Jaha, dax att tina upp glasintresset i takt med att vårsolen, eller möjligen auktionssäsongen, tittar fram.

Glaset på bilden är ett av få egenhändigt ärvda bruksglas vi har i hushållet. Tillsammanse med syskonen gör det fortfarande tjänst som selter- eller whiskyglas, men jag har aldrig riktigt kommit mig för att ta reda på vad det är. Selterglas i någon servis från Sandvik är en gissning, färgen är rätt. Någon som känner igen det?

Click image for larger version

Name:	bild.JPG
Views:	1
Size:	33,8 KB
ID:	636110
    Last edited by Henrik S; 2011-04-19, 22:53.

Du missade bilden.

Comment

Det blir klurigare utan... men okej då!

Comment

Du har inte fått något svar om glasbruket . . . hur är det med bruk nära din stamort här på jorden?

Glaset har sin charm . . . och på tal om ditt mångsidiga användningssätt:
        en sådan liten skål skulle jag gärna handvärma konjagaren i -
        kupans form stämmer ganska bra för handflatan,
        och känslan med ett sådant bruksglas!

När förra seklet var ungt drack man väl inte konjaken i vår tids kupor - eller?
        De glasen hade dock ben, men inte var det väl sådan mer än halvstängd kupa som oftast i dag?

Diskussion emotses - i väntan på svar om glasbruket

Säg mig - var är konjaksglaset (i servisen) broder!
        Bifogade filer
        Last edited by Rebello; 2011-04-25, 20:48.

Comment

Tackar ödmjukast för svar! Tyvärr hjälper nog inte min stamort här, glasen är ärvda på min frus sida. Efter lite grundforskning tror jag ändå inte på Sandvik och inte heller på selterglas, mer starkvinshållet i så fall. Bruket är värre, inga bra idéer än så länge. Har även mätt glasen, knappt nio cm höga.

Så den lite kluriga frågan om förra sekelskiftets konjakskupor... som inte fanns på samma sätt som idag. Serviserna innehöll massor av glas, men variationen låg oftare i storleken än i formen. Jag tittade t ex i en Orreforskurant från mitten av 20-talet, 7-8 olika storlekar på vinglas och lika många tumblers, men sedan "bara" madeira-, punsch- champagne- och brännvinsglas. Sandvik hade väl några fler varianter, men inte heller här någon egen för konjak. Därför tror jag att konjak dracks på ben och i tulpanöppna kupor, dvs de mindre varianterna av vinglasen ("starkvinsglas" ibland). Ungefär glas 983 på bilden, om man räknar bort lite öl- och vinsorter innan.

Eller är jag helt fel ute? Man kanske drack konjak med is i tumbler eller något annat vederstyggligt?

Comment

Tittar man på gamla filmer så var det grogg på cognac och sockerdricka som serverades.

Comment

Grogg var frekvent förekommande - på Eau de vie och vichyvatten - men inte till kaffet.
              Apropå det, så lär en norsk minister ha gjort bort sig,
              när han var hos skeppsredaren och hällde sitt glas med dennes serverade tusenkronors konjak - i kaffet!

Det fanns något slag av smått "tulpanformade" glas.
              Jag har gett bort mina från min fars Orreforstid.
              Något som jag senare har ångrat, och nu gärna skulle vilja ha dem till konjaken.
              Eller varför inte som i Henriks fall här: till whiskyn!
              Ska plåta vid tillfälle, när jag hälsar på dem.
              Last edited by Rebello; 2011-04-26, 22:22.

Comment

Det dröjer med napp för Henrik om de fina små bruna.

Ursäkta mina utvikningar, Henrik,
                men i väntan på svar på din fråga och för att lyfta upp den,
                spär jag på med bild på ett brännvinsglas från Orrefors 1920-tal,
                och som är i samma serie som det glas med tulpanformad kupa,
                som jag skulle vilja ha tillbaka - att avnjuta whisky eller konjak uti.

Kan Henrik eller Lasse ha sett sådant i gammal Orreforskatalog?
                I serien finns också denna karaff signerad KB - men de är kanske någon sorts unikat.
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2011-04-26, 16:12.

Comment

Jag har letat efter glaset i diverse kataloger, men just den modellen hittar jag inte. Inte så konstigt kanske, som jag förstått det finns det en hel del hyttarbetade modeller utanför katalogerna, som mest innehöll graverat.

Karaffen hittar jag inte heller, även om själva kroppen ser ut att vara identisk med andra Of-modeller (Sandvik också om jag minns rätt). Knoppen däremot är nog en specialare. Jag tycker mig ha sett en liknande Of-karaff på bild någonstans någongång, frågan är var...

Comment

Och hur ser karaffen ut?

Schysst avatarbild med mönstret i Graal nr 657 som du närstuderade vid auktionen på Dufeke!
                    Last edited by Rebello; 2011-05-05, 18:27.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                      Och hur ser karaffen ut?
                      Jag har letat lite i böckerna men inte hittat igen, det kan vara någon utställningskatalog eller liknande jag tänker på, eller så var det inbillning. Jag bladade igenom "Glas in Schweden" idag som ett sista försök, ingenting där heller bland utställningsföremålen, men så råkade blicken falla på en liten bild från Stockholmsutställningen 1930 (sid 16), vad står egentligen på hyllan högst upp till höger? Karaffer med misstänkt form... och tulpanformade glas! Tyvärr hade jag inget förstoringsglas, det hade hade egentligen behövts, och -30 är väl lite sent för den visade karaffen? Men likt är det.

Schysst avatarbild med mönstret i Graal nr 657 som du närstuderade vid auktionen på Dufeke!
                      En mycket kvalificerad gissning, men det är 708:an på min bild! Nr 657 minns jag från Dufeke. En av de mest egensinninga jag sett, korsningen mellan idrottspokal och blomvas.

Comment

Det hände att man ibland använde i stort sett samma mönster på mer än en graal. Och det var inte alltid samma person som ritade formen, som hade ritat ämnets mönster. Man lade upp ett lager av ämnen att ta för sig utav.

Jag hade i bakhuvudet att du tog bild på graalmönster i Dufeke, men det var ju en annan graal: i #195 här http://precisensan.com/antikforum/sh...nstglas/page20 . Här är det snarlika mönstret hos foten på graal nr 657 som jag tänkte på - men för att återgå närmre ämnet: det skulle vara kul med bild på bruntonat, tulpanformat kupat glas "från tiden".
                        Bifogade filer
                        Last edited by Rebello; 2011-05-09, 10:58.

Comment

En bonusbild till Rebello, No 708 igen och en refuserad variant på avatarbilden.
                          Bifogade filer

Comment

Tack för bilden! Ett solöga att skåda in i "graalens hemlighetsfullhet i verkningar och egenskaper som är sagans bärande kraft".

Comment

Working...
                            X