Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad består kanten på detta glaset av???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad består kanten på detta glaset av???

Fina glas och bra att dricka ur, men har alltid undrat om man skall vara extra rädd om dom för kanten glimmar

Har även en tung, tjock och låg glasskål med samma kant men bredare.

Click image for larger version

Name:	Glas hela.JPG
Views:	1
Size:	22,2 KB
ID:	632948

Name:	glas guldet nära.JPG
Views:	1
Size:	38,7 KB
ID:	632949

Någon form av förgyllning av en pantograferad blomsterbård. Tål förmodligen inte diskmaskinen.

Förebilden är säkert Mosers oroplastique.

Moser har gjort tjocka glasskålar med oroplastique så ta gärna en bild på skålen.

Comment

Pantograferad tror jag inte. Mönstret är alldeles för oregelbundet för pantografen.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Har inte diskat glasen i diskmaskinen!!!

Sorry, nu lurades jag visst lite, det var ett "askfat". Eftersom jag inte är någon rökare så har det fått stå i skåpet, men nu skall jag försöka lägga ut det på Tradera.

Tittade på länken, Oaaaaaaaooo så vacker, det är inte mitt askfat.
        Kan inte tänka mig att det är samma Moser, det är en helt annan klass på det på länken.

Men vill ändock veta det som går att få veta?

Name:	Askfat sida.JPG
Views:	2
Size:	46,5 KB
ID:	508472

Name:	Askfat snett ovanifrån.JPG
Views:	2
Size:	41,4 KB
ID:	508473

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
          Pantograferad tror jag inte. Mönstret är alldeles för oregelbundet för pantografen.
          Har vi några andra metoder att välja på än pantografering eller guillochering?

Glasen har ju inte så många år på nacken enligt min uppfattning och tekniken bör väl ha utvecklats.

Comment

Ojdå, jag lade in Askfatet på nytt

Tänkte att ni inte skulle upptäcka inlägget annars.

Comment

Pantografering - guillochering - etsdekal - blästring

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Har vi några andra metoder att välja på än pantografering eller guillochering?

Glasen har ju inte så många år på nacken enligt min uppfattning och tekniken bör väl ha utvecklats.

http://www.precisensan.com/antikforu...t=guillocherad
              Tvärtom, Sladden. Som det reds ut i den av Kaptenen länkade tråden: det är med pantografen som man kunde kopiera in ett oregelbundet, mer avancerat mönster från en förlaga på en graverad metallplatta. Och man kunde erhålla flera mönstrade glas samtidigt.

Som Lars Kallin anger på den länkade tråden, är det ett enklare mönster av slingor, ett antal standardbårder, som kan ristas i det vaxade glaset med en guillocheringsmaskin. LasseC har hittat ett exempel på guillocheringsmaskin i Madesjö (dock felaktigt rubricerad som pantograf på museet där): http://www.precisensan.com/antikforu...ight=pantograf . Där ges också några exempel på vilka mönster en sådan maskin kunde klara av.

Frågan är då, om de här visade bårderna är så enkla, att de kunde klaras av en guillocheringsmaskin eller om det krävdes en pantograf. Och med tillgång till en pantograf kunde man som sagts mönstra flera glas samtidigt.

Nutida metoder som används på Reijmyre är att lägga på en etsdakal och värma in i brännugn eller att lägga på en schablon och blästra fram mönstret: http://www.reijmyre.se/Page.aspx?a=2...18412&sm=19120 .

Comment

ok!
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Tack alla för ert engagemang, jag läser vad ni skriver.

Kan ni i dagsläget säga, om beläggningen på dessa bårder är extra ömtåliga?
                  Det kan man kanske inte bestämma efter endast ett foto?

Idag fuskas ju mycket ute i världen, så för mig som är helt okunnig kan det ju vara vad som helst. Därför ställer jag frågan här

Men, är det ett speciellt arbete/hantverk, då får man ju en helt annan känsla av saker och ting!

Comment

All förgyllning är känslig och glasen bör inte diskas i diskmaskin. Ibland stöter man på liknande glas med endast spår av förgyllning.

Askfatet är absolut av högre kvalitet än glasen. Har du sett så att det inte är signerat?

Comment

Nej, jag kan inte hitta någon signering på askfatet. Jag vet att mamma som är 93 fyllda, tidigare sagt att detta fatet är jättefint! Skall fråga henne vem som haft det tidigare om hon minns det.

Jag diskar alla mina fina saker för hand. Förgyllningen, kan det vara bladguld?

Tack snälla!

Comment

Askfatet med "Pantodekor" kommer från Lednické Rovne, Tjeckoslovakien. Det är formgavs någon gång i mitten på 60-talet.

MvH
                        Emil

Comment

Har det något högre värde vid försäljning LOPPIS???

Comment

Working...
                          X