Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Glas med fyrkantig fot - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med fyrkantig fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glas med fyrkantig fot

Hittade detta glas på erikshjälpen. Inte ofta jag ser glas med fyrkantig fot om det inte kostar ganska mycket vill säga.
    Jag antar att detta är nytt och inget "speciellt". Men skulle ändå vilja veta vart det kan tänkas komma ifrån (om möjligt)
    Glaset är har en lila ton. Är 14cm högt och väger 164gram.
    Slitage finns i botten, fick dock inte med detta på bilden tyvärr.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Lite off topic,

Jag vet inget om glaset men jag gillar dina foton! Posta gärna en annan tråd om hur du gör. Ljustält?

MvH
    Emil

Comment

Yes, fototältet köpte jag på kjell och company. Sen har jag ljussatt själv. Sen är ju dock bilderna även redigerade. Vet inte om jag är rätt person att starta en tråd. Jag vet egentligen inte själv mycket om Foto, men tycker det är jättekul att folk gillar dem. Pafemtevaningen har hjälpt mig och jag tycker han/hennes bilder är mycket bättre än mina.
      Men jag skulle givetvis kunna starta en tråd, men jag tror att det finns risk att jag "lär" ut fel teknik vilket kanske inte är så bra.
      Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
        Men jag skulle givetvis kunna starta en tråd, men jag tror att det finns risk att jag "lär" ut fel teknik vilket kanske inte är så bra.
        Det finns redan en gammal tråd på ämnet, men fyll gärna på med fler tips!

Comment

Liknande glas.

Hej.

Jag tror att ditt glas är gammalt. Det liknar de vinglas mina svärföräldrar har och de har ärvt dem.
          Jag vet tyvärr inget mer om dem dock, för inget av de glas de har är märkt.
          Bifogar en riktigt dålig mobilbild.

Click image for larger version

Name:	20140421_110132.jpg
Views:	1
Size:	83,0 KB
ID:	556259

Comment

Måste först instämma i berömmet av den höga bildkvaliten. Jag tror att glaset tillverkats någon gång 1930-1960. Eftersom det har en lite lila ton kanske det kan vara 1940-tal. Ibland under krigsåren fick hålla tillgodo med inte fullt analyserad sand och kunde därför som i äldre dar (fram till c:a 1870) få en oavsiktlig lila färg om man tillsatt för stor mängd brunsten. Färgen kan naturligtvis vara helt avsiktlig.
            Glaset ser mycket fint ut i godset och slipningen ser också välgjord ut. Kupan ser ut att vara sprängd, men den fyrkantiga, troligen gjutna, foten verkar ha satts dit med hjälp av en puntel, vars märke sedan slipats bort. Stämmer min tidsangivelse kan många glasbruk komma i fråga både i Sverige och från importländer. En etikett eller en katalog är ofta enda chansen att finna tillverkande glasbruk.
            Glasen som visas som jämförelse bör vara från samma tid.
            Som alltid, jag kan ha hur fel som helst!

Comment

Working...
            X