Passar på att ställa en till fråga när jag ändå är här.
Jag har så sakteliga köpt på mig lite glas som jag efter lite efterforskande förstår kallas turbinblåst. Har också sett att de vanligaste är Snoddas från Gullaskruf och Signe Persson-Melins glas från Hovmantorp.
Jag har några små glas som är Snoddas men är nog i själva verket mest intresserad av de raka glasen, alltså Hovmantorps. Men finns också raka glas i Snoddas-serien? Har för mig jag har sett ett glas utan det där brottet vid midjan kallas för Snoddas men visste inte om det var fel eller vad. De glas jag har som är ifrån Hovmantorp kallas grogg-glas och är c:a 12 cm höga. Tyvärr har jag inga bilder men de är alltså utan något "brott" i linjen.
Skulle vara jättefint att få höra hur många delar som finns i respektive turbinservis och när de tillverkades. Bildbevis vore rent fantastiskt!
Jag har så sakteliga köpt på mig lite glas som jag efter lite efterforskande förstår kallas turbinblåst. Har också sett att de vanligaste är Snoddas från Gullaskruf och Signe Persson-Melins glas från Hovmantorp.Jag har några små glas som är Snoddas men är nog i själva verket mest intresserad av de raka glasen, alltså Hovmantorps. Men finns också raka glas i Snoddas-serien? Har för mig jag har sett ett glas utan det där brottet vid midjan kallas för Snoddas men visste inte om det var fel eller vad. De glas jag har som är ifrån Hovmantorp kallas grogg-glas och är c:a 12 cm höga. Tyvärr har jag inga bilder men de är alltså utan något "brott" i linjen.
Skulle vara jättefint att få höra hur många delar som finns i respektive turbinservis och när de tillverkades. Bildbevis vore rent fantastiskt!
Comment