Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal ölsejdel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal ölsejdel

Ett av dagens loppisinköp, men kan någon hjälpa mig med ålder resp ev tillverkare/tillverkarland. Min gissning är att den är tysk eftersom det står 0.5(?) L på överkanten och att den är tämloigen gammal, rejält sliten i botten. Under lockhandtaget finns ett märke som kanske kan tydas av någon kunnig.
    söffe
    Bifogade filer

Vet inget men oj va läcker

Comment

Känner inte ingen stämpeln, men skulle definitivt gissa på Tyskland och omkring 1900, kanske snarare strax före än strax efter. Emaljmålningen på locket får mig att kanske snarare tro före, men jag har upptäckt att den typen av dekor har levt kvar längre än man tror.

Få se om du kan få bättre svar av någon annan.

Comment

söffe

Comment

Kan ju tillägga Sydtyskland.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Kan ju tillägga Sydtyskland.
            Är det så att emaljmålningen är speciell för Sydtyskland, eller...?
            söffe

Comment

Ja, alla fall ganska vanlig där. Berglandskap med betande hjortar eller som här råddjur är också ganska typisk. Samt en lite "romantisk" stämmning i motiven.

Comment

Tyskland och som FBQ skriver troligen södra delarna. Motivet på porslinsplattan som är infälld i tennlocket ser ut som ett överföringstryck som delvist har målats för hand för att ge intryck av att allt är handmålat. Se särskilt det vita på marken i förgrunden.

Googlar du Bierkrug Zinndeckel Glas kommer det upp lite träffar.

Comment

Working...
                X