Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad äter vi dessert på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad äter vi dessert på?

Hej, jag undrar lite över den här dessertuppsättningen, som jag tror det är. Den består av det stora fatet 28cm i diameter och fyra mindre fat som är 14cm i diameter. Det stora fatet har som synes två öron och dom små ett. Det är förgyllt på öron och i mönster. Det är fint slipat i foten om man ska kalla det så, I botten. Jag tror ju att det är pressglas men är lite fundersam för man kan inte se några skarvar eller kanter som jag tycker att det brukar vara på vanligt pressglas. Från formar och så. Kanske noggrant bortslipat. Det är även ett fint vågmönster i glaset mellan det streckmöstrade som finns runt faten under guldmönstret.. Alltså ganska arbetat tycker jag.
    Vad kan det vara? Nationalitet, ålder, osv?
    Bifogade filer

Jag vet inte var dina fat kan komma ifrån, kanske utlandet, får se om någon annan vet.
    På ett pressat fat med ett sådant mönster behövs det ingen form som går att öppna, den går att lyfta ur ändå, det blir en skarv vid mynningskanten,
    det tandade runt om, en järnpuntel på fotringen så går det att värma bort i ugnen om det blir märken från skarven, pressglas som görs idag värms skarvar med gasol lågor, öronen är påsatta när den sitter på punteln, fotringen slipad senare.
    Hirvi
    Last edited by Hirvi; 2010-10-28, 20:51.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
    X