Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snapsglas 1800 tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snapsglas 1800 tal?

Det här glaset fick följa med hem hem i helgen.
    14,5 cm högt. 63gram.

Botten jämte puntelmärket är skadat, om det skett vid tillverkning eller senare vet jag inte. Även svårt att få med, men glaset är lite svagt räfflat om ni förstår. Ungefär som det kan bli på keramik, när man använt verktyg dock mycket mycket svagare. Vad kallas denna teknik?

Någon som kan ge mig lite mer information och ev ålder?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Tekniken, ränderna på insidan av kupan, det heter drivet glas,
    glaset satt på punteln värmdes och klipptes och drevs ut med drivsax,
    jag kan tänka mig att det kan vara från sista kvarten på 1800,
    äldre glas hade väl större och tjockare fot.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jättetack Hirvi. Kul att få reda på vilken teknik det var (mitt andra 1800-tals glas, båda identifierade av dig)

Får hålla utkik efter större och tjockare fot nu med, så man kommer neråt 1850-talet och tidigare förhoppningsvis. 5:- var ju ett fynd iallafall.
      Pes är mitt google.

Comment

Vackra stilrena glas, riktiga klassiker. En 5:a var ju OK pris

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          Vackra stilrena glas, riktiga klassiker. En 5:a var ju OK pris
          Tackar Rosa, håller med. Problemet är bara att hitta fler, detta glaset låg i en kasse full med glas. Övriga glas var dock inte inärheten av denna ålder eller utseende tyvärr.
          Pes är mitt google.

Comment

Den här sortens glas är ganska vanliga. Här t ex ser du tre något lägre glas, fast inte till lika förmånligt pris. I detta fall 50 kr/st + frakt. http://www.tradera.com/item.mvc/view...onId=119430549

Det gäller bara att kolla att det är den gamla drivna sorten, helst med brutet puntelmärke. Modellen finns ju även maskintillverkad från nyare tid, och de är ju inte alls (lika) vackra.

Comment

Får hålla utkik på tradera, tycker dock ibland det kan vara svårt att verkligen se om det är nyare eller gamla glas utan att ha hållt i dem själv. Dock är jag oerfaren så det spelar säkert mycket in.

Håller helt med ang att nyare glas inte alls har samma charm. Tyvärr gillar jag få nyare glas bortsett från Intermezzo (blå) som jag samlar på =)
              Pes är mitt google.

Comment

Genom sina misstag får man också erfarenhet. Jag har chansat nån gång på Tradera och fått hem helt själlösa nyare glas, men även fina antika. Om bilderna och beskrivningen är dåliga kan man ju ibland fynda och ibland göra misstag. Men numera är jag noggrannare vid granskningen eftersom jag inte har plats för fler misstag. Fast fynden som ingen annan vågar bjuda på lockar.....

Comment

Hallå Wasistdas,
                  Visst är de där gamla glasen trevliga, speciellt om man har en uppsättning i olika höjd, nyans och fot, men det är få gäster som upptäcker finessen.
                  Min lilla samling har jag skrotat samman genom att köpa lådor med två, tre glas och så har fått resten gått i kras. Daswardas..so long...

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                    Genom sina misstag får man också erfarenhet. Jag har chansat nån gång på Tradera och fått hem helt själlösa nyare glas, men även fina antika. Om bilderna och beskrivningen är dåliga kan man ju ibland fynda och ibland göra misstag. Men numera är jag noggrannare vid granskningen eftersom jag inte har plats för fler misstag. Fast fynden som ingen annan vågar bjuda på lockar.....
                    Helt klart. Nu är jag fortfarande nybörjare, men "misstagen" är nog det jag lärt mig mest på. Tradera är faktiskt en underskattad fyndplats enligt mig, iallfall om man jämför med olika antikvitet affärer osv. Visst de måste hålla ett högra pris pga driftkostnad, men vissa saker är hutlöst dyra jämfört mot Tradera.
                    Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Wasistdas,
                      Visst är de där gamla glasen trevliga, speciellt om man har en uppsättning i olika höjd, nyans och fot, men det är få gäster som upptäcker finessen.
                      Min lilla samling har jag skrotat samman genom att köpa lådor med två, tre glas och så har fått resten gått i kras. Daswardas..so long...
                      Ja glaset är verkligen trevligt men det är som du säger, få gäster som skulle förstå om jag ställde fram dessa vid ex en fest. Därför vill ja ha så många olika glas i form, ålder och ursprung som möjligt som jag gillar. Tror jag lär mig mest på det. Gör samma sak när det gäller keramik.
                      Pes är mitt google.

Comment

Working...
                      X