Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dricksglas från Björkshult?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dricksglas från Björkshult?

Hej!

Undrar om någon vet vem som formgivit dessa grå dricksglas från Björkshult?
    Har sökt som en tok, men hittar dem inte någonstans.
    Glasen är lite oregelbundna i formen.

Mvh Simco
    Bifogade filer

Jag har själv glas och kanna i den här serien och letat på nätet efter designer. Carl Einar Borgström är formgivare, enligt den här sidan; www.jakmussen.dk/SOLGT-GL.htm

Comment

Tack så mycket karin!

Det var intressant att få veta formgivare. Kul att du också har dessa relativt ovanliga glas. Jag har aldrig stött på dem förut. Det skulle vara roligt att få se en bild på kannan om du har möjlighet att lägga in det. Mvh Simco

Comment

Här kommer bilder på min kanna!Click image for larger version

Name:	björkshult 1.jpg
Views:	1
Size:	103,7 KB
ID:	523108Click image for larger version

Name:	björkshult 2.jpg
Views:	1
Size:	85,8 KB
ID:	523109

Comment

Tack så mycket!
          Kul att se kannan, riktigt snygg! Björkshult måste förövrigt haft mycket bra klister på sina etiketter.
          Jag körde ett av glasen i diskmaskinen av misstag. Glaset blev rent och fint och etiketten satt kvar!

Comment

Björkshult Glas Formgivare

Fick ett mail angående formgivare.

Några har gjort en ”kvalificerad” bedömning, googlat och sedan är bollen i rullning. Det verkar vara Borgström och då skriver man det utan större betänkligheter.

Jag kan nog tycka det vore skönast och lugnast att det verkligen vore Borgström bakom dessa. Livet skulle liksom bli enklare. Men. Sanningen är en annan. Det är inte Borgströms verk.

1) Denna serie (R) påbörjades innan Borgström blev engagerad hos Björkshult.

2) Ingen modell i serien finns bland Borgströms ritningar.

3) Borgström hade egen etikett. Ingen del i serien som jag någonsin sett (eller har) har denna. En så framgångsrik modell utan formgivarens märkning hade varit helt otänkbar. Även på 1960-talet.

4) Borgström hade en egen nummerserie på Björkshult. Dessa finns inte med där.

5) I mina intervjuer med glasarbetare och chefer från bruket framgår tydligt att detta inte är Borgströms verk.

6) Man använde detta mönster på andra formgivares grundmodeller för att komplettera R-serien. Även det tyder på ”en öppen komposition”. Att blanda t ex Borgström och Wagner skulle ingen av dem gått med på. Jag lovar.

Vem ligger då bakom? Tyvärr vet ingen. En, idag, anonym idé. Otroligt nog. Har forskat om glasbruket och dess formgivare i snart tio år och att få fram ett namn till denna serie har varit omöjligt hittills. Känns tråkigt…

mvh Ola

Comment

Working...
            X