Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig med identifieringen! Ingen tycks veta något

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp mig med identifieringen! Ingen tycks veta något

Jag tar frågan igen, har försökt med auktionsfirmor. Ingen tycks veta varifrån glasen kommer. Finns det ingen klurig glaskännare som kan ge en hint???
    Så här skrev jag tidigare - inga svar...
    "Rejält tilltagen glasservis, 92 glas, ca 9 olika delar varav 16 vinglas. Har inte hittat liknande, med den koniska kuppan och gravyren. Kan vara från 1920 - 30-talen då det ju var vanligt med stora serviser. Tror inte de är svenska, kan de möjligen vara norska? Finns viss anknytning dit". Norskt auktionshus har inte svarat för övrigt...
    Bifogade filer

Jag gissar på att det är ett förädlingsföretag som slipat glasen. Det fanns rätt så gott om sådana förr i tiden. De köpte in glasen från något glasbruk eller importerade dem.
    DG

Comment

Men glasformen då? Come on - alla ni som kan!

Känner inte igen formen från någonstans faktiskt... Och, utveckla det där med förädlingsföretag. Vet inget om det. Kul att få ETT enda förslag på två gånger publicerad fråga.

Comment

Varför vet ingen ingenting om dessa glas?

Comment

Ursprungligen postat av Gudrun Anselm Visa inlägg
          Varför vet ingen ingenting om dessa glas?
          För att de är rätt så anonyma, förmodligen. Det är inget speciellt med formen på glasen och slipningen är också den rätt allmän. Det finns glas som dessa på varenda loppis och antikaffär. Att ev. inte är Svenska gör saken ännu värre, det är rätt mycket begärt att någon här ska ha koll på ev. utländsk produktion av finare "standardglas".

MvH
          Emil

Comment

Tack för svar, men jag har ytterligare frågor. Nej du hittar inte dessa former på loppisar. Inte heller i exempelvis "Glasboken" eller andra standardverk om glas. Även nyare.
            Jag har letat.
            Så här svarade en man från Bukowskis: "Servisen ser mycket trevligt ut. Modellen är för mig obekant men visst går den att sälja på auktion. Ett utrop skulle ligga 2.000-3.000kr".
            Alltså, fortfarande obekant.

Comment

Ursprungligen postat av Gudrun Anselm Visa inlägg
              Nej du hittar inte dessa former på loppisar.
              Det är inget speciellt med formen på denna servisen, såna här serviser tillverkades på de flesta svenska bruken.
              Visst är den fin och användbar men som sagts tidigare, sånt här står på varenda loppis för 10-20:- per del.

Comment

Jag kan bara önska dig lycka till i ditt fortsatta sökande.

MvH
                Emil

Comment

Working...
                X