Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moser likörkaraff med oroplastique

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Moser likörkaraff med oroplastique

    En ävja av grön Chartreuse hade korkat igen proppen fullständigt, när jag fann denna likörkaraff på loppis. Säljaren trodde på mitt argument att jag aldrig kommer att få av den och kunna göra den ren.. En tia fattigare blev jag dock, men förhoppningsvis har jag lärt mig en del om de dekorer som Moser i Karlovy Vary (Karlsbad) använt i denna teknik som kallas oroplastique, rakt översatt guldplastik. Föremålet som ska dekoreras doppas i vax. Sedan för man över motivet till vaxet och genom att ta bort vaxet blottar man ytan för flourvätesyran som etsar bort glaset. Därefter förgylls och efterarbetas.
    Hur man för över motivet till vaxet och tar bort det på de partier som ska etsas vet jag inte, men det bör påminna om pantografi.

    Mönstret Fipop som består av en fris med amazoner tillskrivs ofta Leo Moser och dateras till 1914, men användes på olika typer av föremål fram till 1938.

    På min karaff, som är 23 cm hög, ser man en fågel, där förlagan påminner om något om medeltida bokmåleri. Jag har inte lyckats att finna vad dekornamnet är, men det är möjligt att det kanske är något i stil med Phönix eller Paradiesvogel. http://www.liveauctioneers.com/item/1266648

    Flaskan är optikblåst och slipad med blankslipad botten med grunt slipat puntelmärke. Ej signerad.

    Är det någon som har mer information tas den gärna emot!
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-09-21, 12:08.

  • #2
    Hej!

    Fin karaff! Ett hett tips är att ta kontakt med Moser, de har väldigt bra kundtjänst och har rätt bra koll på andra glasbruk också så om det inte är Moser så kan de säkert peka i rätt riktning!

    MvH
    Emil

    Comment


    • #3
      Det ska jag göra! Tack för tipset!

      Comment

      Working...
      X