Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön konisk karaff [ID: Gullaskruf, Kjell Blomberg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grön konisk karaff [ID: Gullaskruf, Kjell Blomberg]

Fyndade denna trevliga karaff på loppis idag. Nästan som en laboratorieflaska med sin koniska, enkla form.
    Känns väldigt bekant och jag tror jag sett den i någon förteckning eller på nätet. Gullaskruf? Finsk?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

det är en karaff av tapio wirkkala modellnr 2512 tillverkad mellan 1962-64
    Last edited by harley; 2010-08-14, 16:07.
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Hur hög är den? Du kan mycket väl ha rätt i att den är från Gullaskruf. Kjell Blomberg har gjort en snarlik, och jag har för mig att Wirkkalas har grövre hals.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
        det är en karaff av tapio wirkkala modellnr 2512 tillverkad mellan 1962-64
        Harley: Nej. Det är inte Wirkalas Karahvi 2512. Den har rak hals och min har en lätt konisk hals.

cjf: Den är 24 cm.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Jag hittade den, den heter KB 58/89, finns bl.a. med i kuranten för 1962. Och jag tror även att jag vet varför du kände igen den, vi såg en etikettmärkt på en av sidomässorna i Helsingborg...
          Bifogade filer

Comment

Tack!
            Då var jag inte helt ute och seglade.
            Kjelle verkar för övrigt generellt varit inspirerad av finnarna.
            Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
              Kjelle verkar för övrigt generellt varit inspirerad av finnarna.
              Förnekar inte det, men just i det här fallet verkar KB varit ett par år före, eftersom hans modell kom 1958 och Wirkkalas först 1962 (om jag läser rätt)...

Comment

å först var kaj franck som har designat flera modeller och storlekar bla som vaser och även karaffer
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
                X