Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla klumpfötter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gamla klumpfötter

Dessa båda glas, 10 och 11 cm, har jag förstått är riktigt gamla.
    Hur gamla kan de vara? Hur avgö man det.
    Vad är den korrekta bedämningen på dessa klumpfötter?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Jag tror att det stod om dessa i A&A eller Antikbörsen innan sommaren. Kan inte hitta just nu. Ber att få återkomma.

Comment

Går de inte under benämningen "Länsmansglas" ??
      Credo Elvem ipsum etian vivere.

Comment

Nej det är inte länsmansglas.

Klumpglas brukar jag kalla dem, men en del säger klumpfotsglas,timmglas eller frimurarglas.
        Åldern på dina är svårt att säga något om utifrån fotot, men troligen någonstans runt sekelskiftet 1900.

Vad jag fått mig berättat så fanns de för 200 år sedan, man slutade tillverka dem runt 1840 för att återuppta produktionen runt år 1900.
        Så man kan säga att du har 2 allternativ, antingen är de före år 1840 eller så är dom gjorda runt år 1900 + några år.

Du har dem hemma och kan själv avgöra hur gamla de känns, på bilden är det svårt, men procentuellt sett är chansen störst att de är 100år, för sådana ser man ofta.

Comment

Glaset har blivit berikat med många namn bl.a. klumpfotaglas, timglas, timmermansglas och en del kallar det för midjeglas m.m.

Comment

Oftast brukar de glas som är spetsiga, där kupan går ner och avslutas som en spets i klumpfoten vara av en äldre tillverkning. Modellen kom under senare hälften av 1800-talet och har sedan vid flera glasbruk tillverkats långt fram i tiden.

Comment

Ursprungligen postat av A.F
              Nej det är inte länsmansglas.

Klumpglas brukar jag kalla dem, men en del säger klumpfotsglas,timmglas eller frimurarglas.
              Åldern på dina är svårt att säga något om utifrån fotot, men troligen någonstans runt sekelskiftet 1900.

Vad jag fått mig berättat så fanns de för 200 år sedan, man slutade tillverka dem runt 1840 för att återuppta produktionen runt år 1900.
              Så man kan säga att du har 2 allternativ, antingen är de före år 1840 eller så är dom gjorda runt år 1900 + några år.

Du har dem hemma och kan själv avgöra hur gamla de känns, på bilden är det svårt, men procentuellt sett är chansen störst att de är 100år, för sådana ser man ofta.
              Vad jag har förstått så finns det en variant som har en spets neråt invändigt (som mina) samt en nyare variant som är mer avrundad. De "spetsiga" skulle då vara äldre. Är det de från 1900-nånting som är avrundade eller är de ännu nyare?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Oj. där hann Bay före.
                Då är alltså mina från 1800-talet då? Uppemot 150 år?
                Konfucius

Comment

Jag har ett själv och den är ca: 100år gammal och några samlarvänner har också sådana och dom är också ca:100år gammla.

Dessa som ska ha gjort före 1840 har jag aldrig sett själv, så jag vet inte hur de sett ut formmässigt.
                  Men det är nog troliger med 1890-tals än före 1840 skulle jag tro.

Comment

Troligare att din är 1890-tals än före 1840, skulle det stå :-)

Comment

Ursprungligen postat av A.F
                      Troligare att din är 1890-tals än före 1840, skulle det stå :-)
                      När skulle då de "trubbiga" kommit i produktion?
                      Konfucius

Comment

Inte en aning, kanske Bay vet det.

Comment

Ursprungligen postat av Janne R Visa inlägg
                          Går de inte under benämningen "Länsmansglas" ??
                          Lyfter denna gamla tråd, Janne har inte fått se hur ett Länsmansglas eller som det också heter Fyrbandsglas ser ut. Men idag hittade jag ett för 5kr,
                          det var väl ett fynd.
                          Bifogade filer

Comment

Oj vilket fynd! ;-)

Comment

Working...
                            X