Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas/teak burk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glas/teak burk

Passar denna in här, med tanke på att locket är i glas och burken i teak?

Hittade inget ämne mitt emellan så att säga =)

Någon som kan uttyda stämplen över Sweden?
    Ngt speciellt användningsområde ? med tanke på att all text om att den är så tålig.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Jag har alltid trott att detta skulle vara Söwe-konst, Sövestad. Men när jag googlar runt blir jag osäker. ÄKTA BANGKOK TEAK, SS, MADE IN SWEDEN

Fann dock en tradera-auktion med en bra stämpel och en etikett, som jag lånar för dokumentationen.

Bifogade filer

Comment

Jättetack.

Lite följdfrågor Kaptenen. Importerades teaket komplett alltså från Thailand men stämplades i Sverige eller färdigställdes det här?
      Glas locket, kan även detta vara importerat alt färdigställt i Sverige?
      Pes är mitt google.

Comment

Bloggen ger bra svar. Virket importerades och jag misstänker att glaslocket är tillverkat vid ett svenskt glasbruk. Någonstans har jag en teakask med signerat glaslock från Orrefors (Fagerlund om jag inte missminner mig).

Söwekonst

Konstnär Sigvard Nilsson, Sövestad norr om Ystad, har avlidit efter en tids sjukdom. Han blev 75 år. Han var född och uppväxt i Sövestad där pappan var lärare.

Sigvard Nilssons konstnärliga verksamhet började med en utbildning på Essemskolan i Malmö med inriktning på skulptur och konsthantverk.

Han fortsatte som lärling hos Krukmakaren i Ystad innan han 1954 kunde förverkliga drömmen om ett eget företag med inriktning på konsthantverk och bruksföremål.

I stället för lera och lergods satsade Sigvard Nilsson på inhemska träslag som ek, björk och rödbok. Hushållsföremål som brickor, skålar, slevar hade en strykande åtgång och snart kunde han utvidga företaget. Som mest hade Söwe-konst ett tiotal fast anställda.

Söwe-konsts ryktbarhet spred sig i världen och en tid var exporten till USA och Tyskland omfattande. Exporten till USA var särskilt givande och här fick han tre guldmedaljer vid en industrimässa i Sacramento i mitten på 60-talet.

1969 tilldelades Sigvard Nilsson det så kallade Rödbokspriset av stiftelsen Pro-bok, vars uppgift var att stimulera användningen av svensk rödbok.

1972 fick han Ystads kommuns kulturpris för ”fantasi och skaparglädje samt sin starka känsla för material, form och natur”.

Sigvard Nilsson blev känd för sin Natura-kollektion, konsthantverk där barken var synlig. Han finns representerad på ett flertal privata och offentliga institutioner.

Under senare år hade han återkommande utställningar på Möllan i Krageholm.

Han var engagerad i föreningslivet framförallt i Naturskyddsföreningen och Planteringsvännerna i Ystad. Hans kunskap om träd gjorde att han ofta anlitades som föreläsare och guide vid exkursioner.

http://www.sydsvenskan.se/familj/dod...akonstnar.html Publicerad 28 april 2007

Comment

Jättetack kaptenen.

Keeper för framtida sommarhus helt klart.
          Pes är mitt google.

Comment

SS i detta fallet betyder Svensk Slöjd. Ser man SS inristat i botten på ett teakföremål så betyder det Stig Sandqvist (född 1928) som hade ett snickeri i Vemdalen.

Comment

Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
              SS i detta fallet betyder Svensk Slöjd. Ser man SS inristat i botten på ett teakföremål så betyder det Stig Sandqvist (född 1928) som hade ett snickeri i Vemdalen.
              Jättetack för info.
              Pes är mitt google.

Comment

Working...
              X