Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gammalt kan snapsglaset vara?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur gammalt kan snapsglaset vara?

Hej!
    Första post ;-)

Jag har fått ett fint äldre glas 12,5cm högt. Modellen är ett förkrymt spetsglas. Glasmassan är oren. Knapp i skålen. Foten känns nästan omvikt (jag tvivlar en aning) och ett ganska rått puntelmärke. Förra ägaren bor provinsiellt.

Vad tror ni?

MVH Shaft

Slutet av 1800-talet. Foten ser inte omvikt ut.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Mynningen på cuppan ser inte ut att vara sprängd utan klippt så glaset skulle lika gärna kunna vara från mitten av 1800-talet också men de gamla tillverkningsmetoderna levde säkert kvar lång tid. Som Äjth skriver är inte foten omvikt.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Slutet av 1800-talet. Foten ser inte omvikt ut.
        Nej jag tror inte heller att den är omvikt "på riktigt" däremot är den mycket tjockare än mina andra glas från slutet på 1800-talet.

När slutade man tillverka med omvikning??

/Shaft

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
          Mynningen på cuppan ser inte ut att vara sprängd utan klippt så glaset skulle lika gärna kunna vara från mitten av 1800-talet också men de gamla tillverkningsmetoderna levde säkert kvar lång tid. Som Äjth skriver är inte foten omvikt.
          Hmmm...intressant Jag gissar själv på ca mitten av 1800-talet kanske lite senare. Inte minst baserat på glasmassan. Charmigt glas i vilket fall

/Shaft

Comment

Working...
          X