Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänt Orreforsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänt Orreforsglas

Det här glaset har jag hittat när jag tog hand om glaset efter mina föräldrar.
    Det är ett grönt överfång i kuppan som sedan slipats. Jag vet inte om det är ett prov eller om det en gång i tiden har tillverkats sådana glas. Någon som sett det tidigare?

DG
    Bifogade filer

Jag har ett vitvinsglas i annan modell från Knuts samling, se bilder, men vet inget om dessa servisglas i slipat överfång. Höjd 195 mm och volym 15 cl.

Glasmuseet i Växjö kanske vet - jag har skrivit nu - de hjälpte mig i fjol med ett starkvinsglas i etsat överfång som daterades till Orrefors 1914/15.
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2010-03-29, 07:49. Anledning: har skrivit till Smålands museum

Comment

Ibland undrar jag om det här är några provglas.
      Lasse

Comment

kan du ta en mindre bild på glaset lasse så man ser det utan att behöva scrolla upp och ner,färgen kan man inte se i böckerna men jag tänkte på slipningarna om det finns nån serie med likadana slipningar...fina glas båda två
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det skulle kunna vara ett högt vitvinsglas i serien "Tatra", HA 1600, omkr. 1930-talet. Slipning, form stämmer men finns dock inte avbildat i katalogen från 1939.

Comment

Tack Bay. Jag har bara sett det här glaset. Min mor köpte udda glas när man rensade ut i förråden
            DG

Comment

Inget av de båda glasen finns med i de produktkataloger som finns på Smålands museum Sveriges glasmuseum i Växjö. Museet har tillgång till en annan källa också: gravören Gustaf Abels egenkomponerade "kataloger", som han nedtecknade under pensionen. Men dessa glas finns inte bland Abels bilder heller.

Gustaf Abels skriver: "...i överfång med sex olika färger var på Kosta under åren 1910-14 en stor artikel med försäljning i huvudsak Tyskland. Tillverkades i Orrefors 1914-15 men fick upphöra i anledning av att färgtapper ej kunde importeras på grund av kriget. Ett kvarliggande restparti av ca 500 osorterade råglas slipades upp av undertecknad 1916 med fyra olika stiliserade blommönster, delvis i kombination med gravering".

Dessa glas här på tråden finns alltså inte bland de överfångsglas som Abels berättar om. Intendenten på Sveriges glasmuseum håller för troligt att LasseC:s glas var en del av produktionen av slipat överfångsglas, fast inte från perioden 1914 - 16 utan senare. Jfr bedöm-ningen av BayÅ till "omkring 1930-tal".

Rebellos glas bedöms vara från perioden 1910 - 16 eller tidigare, men inte från Orrefors. Rebello: Kanske hade Knut Bergqvist med sig detta glas från Kosta när han flyttade därifrån till Orrefors 1914. Det kan också vara utländskt? De svängda benen överstämmer heller inte med de i Abels nedteckningar, vilka samtliga är raka i "profil".

Detta är uppgifterna för dagen från museet. Man söker dock vidare i detta.
              Last edited by Rebello; 2010-03-30, 08:47. Anledning: bild på glas - men de visas separat

Comment

Intressant att forska i dessa gamla glas. Tack Rebello för Dina försök att få rätsida på detta.
                LasseC

Comment

Här ges bild på en av de modeller av slipade överfångsglas som Gustav Abels har berättat om och avbildat.
                  Från Orrefors 1914-15.
                  Dessa glas finns utställda på Smålands museum.

Tyvärr accepterar inte servern större bild här ?!
                  Bifogade filer
                  Last edited by Rebello; 2010-03-30, 10:51.

Comment

Då är våra glas fortfarande en liten gåta. Jag får gå på Bay:s ide om Hald 1600, Tatra

Comment

Tycker inte ditt glas är en gåta. Inte ovanligt att man gjorde vitvinsglas med överfång av befintliga modeller. Oftast var det en beställningsvara. Modellen stämmer överens med Halds glas H 1600 Tatra och finns med i produktkatalog från 1939 dock inte med överfång.

Comment

OK jag ångrar ordvalet gåta. Jag tar det som ett vitvinsglas Tatra fast med överfång. Jag är nöjd med den uppgiften. Glaset är vackert tycker jag Bättre i verkligheten än på bild.
                        Tack Bay Å
                        LasseC

Comment

Working...
                        X