Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med grönt snapsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med grönt snapsglas

Hej!
    Vi skulle behöva hjälp med att reda ut vart detta snapsglas är tillverkat. Då vi har haft vilda diskutioner om det. Färgen är lite grönare än som det ser ut på bilden och det är 7,5 cm högt. Enligt ägaren av snapsglaset så skulle det komma från Johansfors men själv tycker jag att det påminner om Simon Gates serie Salut från Orrefors. Men jag har inte hittat något på nätet om att det skulle ha tillverkats några andra modeller än vitvinsglas/champangeglas. Eller så kanske vi har fel båda två. Så nu hoppas jag på hjälp av er att reda ut det här.
    Bifogade filer

Jag tycker att det påminner om mina vitvinsglas. http://www.precisensan.com/antikforu...F6mbergshyttan
    I’m a real mean bitch!

Comment

Marias glas tillhör formserien Z dvs. "cocktails, remmare, likörskålar m.m." och har nummer Z 67 och är formgivet av Gerda Strömberg 1947 - året ges av den tabell som finns i min kurant. Tillhör alltså inte någon av serviserna som har gruppbeteckning S och vilka omfattar ett flertal glas inom varje modellnummer, med olika funktioner: vitvin, rödvin, öl, snaps etc. Servisen S2 Haga, den tunna och skira (som jag själv har satsat på som brukarservis ) har exempelvis ett vitvinsglas med kuppa i samma gröna färg.

På Marias tråd funderas det på Asta eller Gerda - men helt visst är det Gerda - Asta ritade inte sådant och inte redan 1947. Det finns också ett snarlikt glas Z 58 som har en mer konformad kuppa, men liknande ben och fot. Det verkar vara sådant som Glasboden i Malmö visar som Vitvin under avdelningen Strömbergshyttan Blandade och som vissa inlägg hänvisar till på Marias tråd.

Min kurant omfattar endast sådana glas som finns på Smålands museum (dock en mycket omfattande samling). Där finns inget sådant som Elsas glas, som har endast en knapp på benet. Men nog lutar det åt ett glas av Gerda - med denna likhet med glaset Z 67. Jag är dock tveksam till att det är ett snapsglas - kanske likör som ingår i begreppet Z - men det kan naturligtvis användas till en lille en - en god akvavit som man inte snabbhäver, utan biter av och känner av smaken!
      Last edited by Rebello; 2010-03-27, 07:11. Anledning: jämfört mera med inlägg på Marias tråd

Comment

I föregående inlägg gjorde jag i dag några tillägg efter att ha studerat inläggen på Marias tråd.

Gerdas båda glas Z 58 och Z 67 avbildas här från kuranten.

Det skulle vara intressant att höra från någon som har den stora katalogen från Strömbergshyttan från 1940/50-tal om det finns sådant lägre glas som Elsas och med ett Z-nummer, eller om Gerda ritade en hel servis (med S -nummer) med sådana här ben med en eller flera knappar. Glasboden i Malmö skriver att de har vitvinsglas medan min kurant anger att det är glas i gruppen "cocktails, remmare, likörskålar m.m." ?

Kom just på att jag har kontaktlänk till en kataloginnehavare. Frågan har mejlats dit.
        Bifogade filer
        Last edited by Rebello; 2010-03-27, 13:37. Anledning: efterlyser stora katalogen

Comment

Svar från katalogkontakten:

"Ang det lilla gröna glaset finns det inte med i katalogen. Z58 och Z67 finns med. Det finns ytterligare en variant av Z-glas med samma knapp nämligen Z39 - detta glas har ingen sådan kupa som det "lilla gröna" glaset utan har formen som ett ordinärt spetsglas, dock har det bara en knapp.

Ang S-glasen fins där en servis som heter S43 (Aura) som har samma knapp (3st knappar) som ovanstående Z-glas."

Mina slutsatser:
          Marias glas borde tillhöra servisen S 43 som Gerda Strömberg ritade vid slutet av 1930-talet. Eftersom Maria kallar det vinglas bör det vara större och inte vara ett Z-glas, som jag först förmodade. Vad säger Maria om volymen i centiliter?
          Elsas glas verkar inte vara ur Strömbergshyttans sortiment - "finns inte med i katalogen" och är inte av typ ordinärt spetsglas - kanske Johansfors då?
          Last edited by Rebello; 2010-03-27, 18:24.

Comment

Rebello!

Jag vet inte exakt vad dom rymmer, jag har glasen nedpackade för tillfället, men det är likadant glas som detta http://www.antikochdesign.se/franbut...ent/G/G325.htm
            Last edited by Maria; 2010-03-27, 19:41.
            I’m a real mean bitch!

Comment

OK - du vet att det är vitvinsvolym - då bör det vara servisen S 43 - vet inte volymen på Z 67, men den ser på bilden ut att ha en mindre kuppa - och det är alltså säkert Gerdas design 1930/40.
              Last edited by Rebello; 2010-03-27, 20:42.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                OK - du vet att det är vitvinsvolym - då är det säkert servisen S 43 - och det är alltså säkert Gerdas design 1930/1940.
                Förlåt, halva förra inlägget försvann, ja det är vitvinsglas, dom är: höjd 16,3 - 16,5 cm och 6,5 mm i diameter vid ovankanten det kan vä gå en 15-20 cl i dom.
                I’m a real mean bitch!

Comment

Gerdas serviser hade redan 1935/36 kommit upp i nr S 34 enligt min museikurant och 1941 hade Gerdas produktion vid ritbordet nått upp till S 61.

Här visar jag vitvinsglaset ur Gerdas servis S 2 Haga som ritades 1932 - alltså redan på Eda enligt Helmut Rickes tyskt noggranna efterforskning redovisad i Glas in Schweden - alltså ritad året innan Gerda och Edvard Strömberg flyttat från Eda till Lindefors/Strömbergshyttan sommaren 1933. Dessa Gerdas tidiga serviser stod sig länge i produktionen - mitt glas är tillverkat på 1960-talet.

Vitvinsglaset S2 rymmer 15 cl och jämförs här med ditt glas, Maria. Det ljusare gröna glaset i kupan hos S2 beror förutom på belysningen på att kupan hos S2 är mycket tunnväggig. Men glassatsen är hog densamma i båda - minns inte att man hade någon annan grön.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Rebello; 2010-03-27, 20:43.

Comment

Marias glas är ett vitvinsglas och måste då vara ur servisen S 43 , glaset till vänster i bild - ty jämfört med likörglaset Z 67 till höger, ser man att Z-glaset har proportionellt mindre kuppa än S-glaset och i gruppen "Cocktails, Remmare, Likörskålar m.m." torde Z 67 vara en likörskål.

Så varde det! Det blir mycket trixande och funderande när man inte har tillgång till en egen fullständig katalog.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Rebello; 2010-03-27, 21:21.

Comment

Tack för att ni lägger ner så mycket tid på detta glas. Men det verkar som om det var svårare än vi trodde det här få reda på vart glaset tillverkats. Men en sak är säkert glasägaren jublar över att jag hade fel. Så nu återstår att lura ut om det kommer från Johansfors eller från någon annan tillverkare. Det här är spännande tycker jag. Finns den kanske någon som vet någon bra sida om Johansfors?

Comment

Working...
                      X