Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

grön kanna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• grön kanna

En rejäl grön kanna som har stått i min farmors skåp sedan hur länge sen som helst...
    Någon som vet var den kommer ifrån?
    Bifogade filer

Färgen känns som Reijmyre, handtaget som Reijmyre, men jag har aldrig sett just denna låga modellen, så man kan ju inte vara säker...
    http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

den är 22,5 cm hög. bottendiam. är 13 cm

vad har de höga för mått?
      Last edited by draken; 2010-02-23, 20:05.

Comment

Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
        den är 22,5 cm hög. bottendiam. är 13 cm

vad har de höga för mått?
        33 cm. Jag kommer inte ihåg på rak arm bottendiametern, men tror den är lite mindre. De höga kannorna är lite mer koniska än din också. Jag lägger in en bild på min (rosa)! På samma bild finns en nästan likadan kanna, denna gröna är dock från Lindshammar, se skillnaden i handtaget bl.a.

Jag kollade lite i samlingen och jag får ta tillbaka det jag sa om att jag inte sett lägre kannor...jag har en ännu lägre kanna än din, handtaget är samma, min låga kanna är 18 cm, bottendiameter 11 cm. Den är dessutom etikettmärkt med Reijmyre.
        Bifogade filer
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jodå, det finns lägre... här är t.ex. en 17 cm lågt hög tillbringare från Reijmyre. Bottendiametern på denna är 10,5 cm.

Drakens bringare vill jag gissa Reijmyre på utifrån bilderna...
          Bifogade filer

Comment

oj det låter ju jättebra! Jag funderade på Reijmyre men vågade inte inte riktigt chansa.
            tackar!

Comment

jag såg en likadan Reijmyre kanna i klarglas (i juli numret av Sköna hem tror jag det var), där kallade dom den 'Solide'.
              Är det något som låter bekant?

Comment

Working...
              X