Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff, vet någon nåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff, vet någon nåt?

Var på en auktion idag och kom därifrån med bl.a denna karaff med en bild av 4 st kortspelande gubbar. Nyfiken som man är så vill jag ju gärna ha reda på allt som går om den! Men det är ju inte så lätt!
    Kanske någon duktig här på PES kan något om den!

På köpet fick jag med en överdimensionerad "sak", ja det får plats mycket i den, hela "glaset" är 31 cm högt. Foten har som en luftspiral inuti. Är det någon som har en aning om vad det är?
    Bifogade filer
    Last edited by Hellen; 2006-10-30, 09:36.

Har en snarlik "spiralskål" Min är
    etikettmärkt Johansfors. Finns
    säkert fler glasbruk som gjort
    liknande.
    Kanske till att lägga torkade blommor
    eller en ros i vatten. För min del passar
    den utmärkt till Webes gelehallon eller
    Ahlgrens skumbilar. Finns säkert någon
    som vet vad det ursprungliga användnings-
    området är. Kanske är den bara till lyst.

Comment

"Spiralskålen" är ett blomglas modell 744 som tillverkats antingen på Gullaskrufs eller Trelleborgs glasbruk. Har inte annonsen framför mig, men jag har för mig att jag sett en Form-annons från slutet av 40-talet som angav GA Ringheim som formgivare.

Comment

Det låter intressant! Kanske jag kan kolla med antingen Trelleborgs glasbruk eller Gullaskruf och se om de har någon information!
        Sen vet jag inte om jag har plats för den i mitt hem, jag har lite svårt för såna stora pjäser och dessutom är mitt hem ganska litet och redan fyllt med allsköns pryttlar och pinaler! Kanske den åker ut på Tradera, får fundera på saken!
        Men det är alltid roligt att få veta var saker kommer ifrån.....är ju nyfiken av naturen!

Comment

Både Trelleborgs Glasbruk och Gullaskruf är nedlagda.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Det var ju synd.....!
            Då finns det alltså ingen att kolla med.....antar jag?
            Får väl nöja mig med det ändå! Bättre än inget alls!

Tack för hjälpen alla duktiga!
            Gillar verkligen det här forumet, här är det en sån mysig stämning tycker jag, till skillnad från ett annat forum jag varit inne på och där var det inte såååå skoj!

Comment

Du får säkert hjälp av cjf när han är hemma hos sin referenslitteratur igen. Annars kan du hoppas på att Raoul Karlsson tittar in. Om inte han kan svara...
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

Jag tror dessvärre att det blir mycket svårt att ta reda på om denna är tillverkad vid det ena eller det andra bruket, eftersom det rör sig om samma modell, som togs över av Gullaskrufs glasbruk när det köpte Trelleborgs glasbruk i mitten på 50-talet. Utan etiketten kan i alla fall inte jag avgöra vid vilket av bruken den är tillverkat... 744:an var för övrigt i produktion fram till åtminstone början av 70-talet.

Comment

Tack

Nu vet jag iallafall ungefärligt var den kommer ifrån och vad det är!
                  Jag är nöjd med det, tack för hjälpen, återkommer säkert med något annat föremål.
                  Karaffen, var det ingen som kände igen den?

Comment

Working...
                  X