Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simon Gate?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Simon Gate?

Hej alla!

Finns det någon härinne som vet om dessa glas är Simon Gates eller inte?

Jag har ju sett de ograverade gröna tidigare, men aldrig med gravyr. Eller är det bara kopior av hans glas? De ofärgade glasen tillhör en jättestor servis, med all säkerhet åtminstone 50 år gammal.

Är inte helt säker på om det är kristall eller inte, tycker att klangen är lite kort.

Hoppas på svar...
    Bifogade filer

Kan inte se annat än att det är Gate. Stork eller Astrid som var det riktiga namnet. Skull jag se fel så får jag rättas av glasexperterna.

Comment

På Sandvik gjorde man från och med 1917 många av Gates servisglas m. m. i grå- eller bruntonat sodaglas, men även i andra färger och ofärgat och i s. k. halvkristall. Mästarna Gustav Augustsson och Viktor Jakobsson var med och fick guldmedaljer för denna "vackrare vardagsvara" i Paris 1925. På Sandvik gjorde man också pressat sodaglas designat av Gate.

Gjorde man några serviser i helkristall på Sandvik? Jag har ett minne av att min bror, som var hyttmästare på Orrefors och sedan på Sandvik en period på 1980-talet efter nedläggningen av Strömbergshyttan - han skulle ha sagt, att man då gjorde Orrefors serviser i halvkristall på Sandvik. CBA vet väl besked om detta!

"Glasbaronen" Carl Hermelin har skrivit om glasets sammanstättning i Glasboken. Han hade skolat sig vid en statlig fackskola för glasindustri i Haida och sommaren 1919 som praktikant på Orrefors för att 1922 få anställning som andre hyttmästare hos sin morbror Edvard Strömberg på Orrefors Glasbruk (med den legendariske norrmannen Oskar Landås som förste hyttmästare) . Carl Hermelin som var platschef på Orreforsbruket Sandvik 1926-30 anger följande riktvärden: Helkristall (tung blykristall) har 60 viktsdelar blymönja och 45 pottaska på 100 delar sand - medan Lättkristall (kaliglas) har 15 delar mönja, 10 kalksten, 16 pottaska och 16 viktsdelar soda till 100 viktsdelar sand (kiseldioxid). Sodaglas har enligt CH 35 viktsdelar soda och 20 kalksten till 100 delar sand.

Vidare skriver han att sodaglas och helkristall kan sinsemellan blandas i valfria proportioner, varvid erhålles kvaliteter kallade: kaliglas, lättkristall, specialkristall etc. Och: "Skandinaviska glasbruk använder vid produktion av bordsserviser och annat hushållsglas en kvalitet liggande ungefär vid ovan benämnda "kaliglas". Detta skrev CH i Glasboken vid slutet av 1970-talet.
      Last edited by Rebello; 2010-01-01, 19:13.

Comment

Tack snälla ni, för era svar!
        Jag köpte dessa på en och samma auktion, 10 gröna och en servis på över 50 delar av de ofärgade. Kanske kom de från samma hem? Eftersom de inte verkar vara så vanliga, graverade alltså, så är ju sannolikheten liten att just dessa två skulle komma från olika ställen till samma auktion.
        Det skulle ha varit intressant om man hade kunnat spårat dem bakåt.

Comment

Jag undrar om det verkligen är Gate. Men jag skall leta om jag kan få fram uppgifter.
          Om glasen är graverade så bör det ju vara kristall.
          DG

Comment

Jag var ute i min bod och hämtade ett glas som liknar det med grön kupa.
            Det är inte så mörkgrönt som på bilden och inte så högt.
            Glaset är signerat OF.S 1782. Jag har inte med det i min Sandvikskatalog.
            Just nu sitter jag inte vid min egna dator och har inte tillgång de program som jag brukar jobba med. Hoppas att få tillbaka min dator i morron (den är på uppdatering hos sonen)
            DG

Comment

Jag har också inhandlat något litet och på en lapp under stod det Sandvik, Simon Gate och den liknar en del av hans saker.. Men är den verkligen en det?

Comment

Den bruna karaffen är inte formgiven av Simon Gate eller tillverkad vid Sandviks glasbruk, mest troligast är att den är tillverkad vid Johansfors glasbruk under 1930-40-talet.

Comment

Working...
                X