Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vitvinsglas Orrefors 1950-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vitvinsglas Orrefors 1950-tal

På tråden "Vart kommer detta ifrån" diskuteras Landbergs servis Illusion.

Tidigt i dag hade jag en illusion om att även mina vitvinsglas tillhör den servisen.
    Men vid noggrann granskning av färg, storlek och luft eller icke luft i benen så kan konstateras, att mina glas inte lär vara Illusion.

Vad är då detta? Tillhör det en annan servis av Landberg?

Jag skrev så här på den andra tråden:

Bilden visar ett av vårt dussin vitvinsglas från Orrefors inköpta c:a 1960.

Dessa är ljust gyllengula och har luft i benet, helt rörformat ben, glasets höjd 200 mm - är det också Illusion - eller hyser jag en illusion? Finner inget om ev. fler färger hos Illusion på hemsidan - där det finns många glas ur dagens tillverkning att söka bland: http://www.orrefors.se/main.asp#/collection.
    Upptäckte nu att Illusion vittvin har höjden 165 mm i kataloglistan - betydligt lägre än våra glas och de stämmer väl inte heller riktigt överens med Illusion i formen - och så är det detta med färgen . . .

Finner inte detta glas i Orrefors nuvarande sortiment och har gjort ett par kompletteringar på loppis, till billiger preis!
    Blir det kanske prismässigt och även tillverkningsmässigt svårt att ta fram och sälja glas med sådant rörformat luftben i dag?
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2009-11-23, 16:05.

Jag skall bläddra igenom mina kataloger. Återkommer
    Lasse

Comment

Är inte dessa lite lika
      1814/581 Landberg Höjd 204 Bredd 70 Rymd 20 cl
      Hälsningar Lasse
      Bifogade filer

Comment

Tack, Lasse! Dimensionerna stämmer bra, så när som på att mina glas är 4 mm lägre!
        Kunde det bero på hur noga sprängaren har ställt in diamantritsen?
        Formen på kuppa och ben och fot stämmer också gott. Mitt glas rymmer 20 cl om det fylls till brädden.
        Anges det färg i katalogen för Landbergs 1814/581? Har den något namn, förutom numret?

Så var det då detta med svaret från kristallshopen vid Orrefors glasbruk:
        "Jag tycker att det ser ut som Nils Landbergs Servis Gazelle.
        Den har artikelnummer 1902 och tillverkades i 18 delar.
        Det är länge sedan vi slutade med tillverkningen av den."

Att mitt glas är ritat av Nils Landberg vid Orrefors är i alla fall helt klart.
        Last edited by Rebello; 2009-11-25, 23:28.

Comment

Det anges ingen annan färg. Står under udda vinglas. Jag har inte hittat glaset i någon äldre katalog eller bok. Men jag har en hel del Orreforslitteratur så jag kanske springer på mer uppgifter. Du skriver att glasen är ljust gyllengula. Kan ju har varit en färg som fanns på 60-talet. Till vänster om detta glas finns i katalogen Gates Salut som ju gjordes även i en gulaktig ton. (även flera färger fanns grön och blå tror jag förutom klarglas)
          Något namn nämns inte. Vi döper dem till Nisses glas Jag tycker det är ett för Landberg typiskt glas. (Han ville helst bli kallad Nisse)
          mvh Lasse
          Last edited by LasseC; 2009-11-26, 01:03.

Comment

Tack igen - för mig räcker det gott att kalla dom:

Nisses tunna och ståtliga vinglas från 1950-talets Orrefors.

Katalognummer behövs inte eftersom de är utgångna ur produktionen sedan länge - har lyckats komplettera på loppis som sagts.

Comment

Ber om ursäkt att jag klampar in på tråden, Lasse när du ändå håller på och tittar i gamla kataloger kan du väl se om du även hittar mitt glas.
              Bifogade filer
              I’m a real mean bitch!

Comment

Det där glaset tror jag att jag har ett eller två av själv. Undrar om det inte var ett Gate-glas. Jag skall kolla senare.
                Lasse

Comment

Jag har letat men hittar inte Ditt glas. Jag vet att jag sett det någonstans i någon publikation Men jag gissar fortfarande på Gate.
                  Jag var ute i min bod och tittade på mina två glas. De verkar större än Ditt som jag tror är ett champangeglas. Mina är nog avsedda att vara vinglas. Jag tror att det är något slags provglas då de är olika. Det ena är optikblåst, det andra har slät kuppa med en guldkant. Dessutom är det sex "kulor" på benet samt att glasen är svagt gröntonade.
                  Men Maria jag håller utkik.
                  Lasse

Comment

Working...
                  X