Ser ut som att glaset är ur Nils Landbergs smått "legendariska" servis Illusion från Orrefors. Kom i slutet på 50-talet och tillverkas fortfarande (tror jag).
Ser ut som att glaset är ur Nils Landbergs smått "legendariska" servis Illusion från Orrefors. Kom i slutet på 50-talet och tillverkas fortfarande (tror jag).
Peter Sgav denna länk på tråden Snaps första gången . . .:
Han skrev: "Julsnapsen dracks ur Orrefors Illusion av Nils Landberg."
For over three decades, Crystal Classics has stood at the pinnacle of fine mineral curation, built on a legacy of iconic discoveries and global expertise.
cjfskrev där: "Även vi har Illusion som "finglas" hemma (jag vet Ralle, jag är otrogen), och snapsglasen i den serien är faktiskt mina absoluta favoriter när det gäller snapsglas. Snygga, klassiska och alldeles lagom stora. Dessutom är de uppenbarligen relativt lätta att blåsa många likadana, för de som står i fabriksbutikerna är i stort sett omöjliga att skilja från förstasorteringen (vilket är mer än man kan säga om Bourgogne-glasen...)."
Lasse C skrev: "Jag håller med Dig cjf Illusion är otroligt snygg och skön att dricka ur. Jag har inte snapsglasen, däremot vitvinsglasen. Vi fick dem i bröllopspresent av fam Landberg. Alla finns kvar. De gamla Illusionsglasen har ett mycket smalare ben än de nytillverkade. En helt annorlunda känsla med dessa."
Orrefors skriver så här på sin hemsida om servisen Illusion: "Nils Landberg skapade denna designklassiker redan på 50-talet. Med tiden ställdes krav på nya typer av dricksglas och på 80-talet designade Olle Alberius glas för med bourgogne och vatten. Med dagens krav på kupor som förhöjer vinets doft och smak var det åter dags för en förnyelse av servisen. Malin Lindahl, som har en stark känsla för servisglasdesign, men även för Orrefors historia fick i uppdrag att skapa två nya glas. Hennes nya vinglas i XL-format harmonierar fint med Nils Landbergs gracila glas och Malin har även tillfört en ny, generös dekanteringskaraff till servisen."
Och - starlingen - på orreforssidorna anger man för likörglaset: höjd 137 mm och bredd 49 mm.
Bilden visar ett av vårt dussin vitvinsglas, Orrefors från c:a 1960. Dessa är ljust gyllengula och har luft i benet, helt rörformat ben, glasets höjd 200 mm - är det också Illusion - eller hyser jag en illusion?
Finner inget om färger på hemsidan - där det finns många glas ur dagens tillverkning att söka bland: http://www.orrefors.se/main.asp#/collection.
Upptäckte nu att Illusion vittvin har höjden 165 mm i kataloglistan - betydligt lägre än våra glas och mitt glas stämmer väl inte heller riktigt överens med Illusion i formen . . . och så detta med färgen . . .
Jag öppnar en separat tråd med fråga om detta glas!
Jag tog en snabb bild av ett av våra vitvinsglas Illusion som vi fått av Landberg:s Tyvärr en dålig bild Jag hade inte tid att sätta upp fototältet
De finns bara i ofärgat glas vad jag kan utröna. Ingen luft i benet och som ni ser här så är benen mycket smala. Senare glas har grövre ben. De tidigare glasen lär vara gjorda i Sandvik.
Landberg ville inte att en glasservis skulle ha många glas utan kunna använda ett fåtal.
Men Illusion har faktiskt 14 olika sorters glas i serien samt 2 karaffer och 2 kannor.
Lasse
Jag tog en snabb bild av ett av våra vitvinsglas Illusion som vi fått av Landberg:s Tyvärr en dålig bild Jag hade inte tid att sätta upp fototältet
De finns bara i ofärgat glas vad jag kan utröna. Ingen luft i benet och som ni ser här så är benen mycket smala. Senare glas har grövre ben. De tidigare glasen lär vara gjorda i Sandvik.
Landberg ville inte att en glasservis skulle ha många glas utan kunna använda ett fåtal.
Men Illusion har faktiskt 14 olika sorters glas i serien samt 2 karaffer och 2 kannor.
Lasse
Visste inte heller att Illusion skulle finnas i annat än ofärgat glas, men visst är likörglaset likt Illusion, eller så ger bilden "en illusion" av glaset.
fler bilder, försökte få någon ok bild på foten för att se om ni kan hjälpa mig med ålder, men det var inte lätt
Så....vad tror ni`? illusion...eller en illusion av illusion?
Comment