Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mormors Grogglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mormors Grogglas

Fick dessa grogglas efter att skatan gått bort. Hon blev bara "96 år" född 1890 och gillade grogg. Undrar vad som kan sägas om dessa glas. De rymmer ca. 0,5 l. Samt att det är två olika glas. Dom är tunna som löv. Lägger in lite bilder. Det till höger på bild ett är lite blåaktigt glas. De sju första bilderna är det till vänster, följande fem bilderna är på det till höger. Nu kanske det blev överdrivet med bilder
    Bifogade filer

Det kan nog bli svårt att härleda dem till någon speciell servis, den här typen av glas gjordes i stora mängder under 30-40-50-talen och kan eventuellt komma från nåt litet glassliperi som köpte in obearbetat glas.
    Det måste vara riktiga bjässar till glas om de rymmer 0,5 liter

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Det kan nog bli svårt att härleda dem till någon speciell servis, den här typen av glas gjordes i stora mängder under 30-40-50-talen och kan eventuellt komma från nåt litet glassliperi som köpte in obearbetat glas.
      Det måste vara riktiga bjässar till glas om de rymmer 0,5 liter
      Jo det är ena riktiga grogglas. Hon bodde i Vassmolösa Ljungbyholm i Småland, så de lär väl vara gjorda i Småland.

Comment

De liknar mina, skillnaden är mönstret och hur man använder dom själv dricker jag must och saft ur dom. Det ska vara små selterglas till i samma stil.
        Vad drack man vid festliga tillfällen under exempelvis 1940 talet rom och vatten kanske?
        Begreppet ”Grogg” låter som en tid före 1970-talet innan stadshotellen börja försvinna.

Comment

Ja, Hur man använder Dricksglas får ju stå för var o en. Skall ner till Mora Stadshotell nu... Har du inte någon bild på dina Saftglas? Vore kul att jämföra.
          Skall ta mig en riktig Saft Grogg. Vi hörs
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Orsa stadshotell känner jag till, trevligt ställe. Men stadshotellet i Mora känner jag inte till. Det är klart har några trevliga autografer från MoraNisse, alltid nå´t. Ok, har du tålamod att vänta (och det har du ju) ska jag vid något tillfälle plocka fram min kamera.
            Och visst får du dricka vad du vill, det gör jag favorit är just must och jordgubbsaft.

Comment

Working...
            X