Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kristall glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: kristall glas

Har ett kristall glas som jag tror är ifrån Orrefors,(men ej Säker) som jag
    skulle vilja ha lite information om. Vissa påstår att det är Helga slipning ?
    Någon som vet något mer detta glas, är intresserad att få tag i flera glas av
    denna modell.
    Bifogade filer

Jag vet tyvärr inget om ditt glas men det är definitivt inte helgaslipat, det ser helt annorlunda ut.

Comment

Känner inte igen det som ett Orreforsglas, men jag har ju inte sett alla modeller så osvuret är väl bäst. Har Du kollat på Glasbodens hemsida
      DG

Tillägg Snurren på benet har jag sett på andra glas. Undrar om det inte var Johansfors

Comment

Glaset är endera orrefors eller kostaboda , om jag inte minns fel så
        har det funnits en triangelformad etikett på glaset med en orre på !

Comment

Långsökt kanske, men påminner det inte lite om pressglaset i tallens tråd under Övrigt glas, 2009-03-07?
          skogis

Comment

Hittade ett antal av dessa snapsglas under helgen. Enligt vad jag hört tidigare skulle detta vara s k Helgaslipning.
            söffe
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
              Hittade ett antal av dessa snapsglas under helgen. Enligt vad jag hört tidigare skulle detta vara s k Helgaslipning.
              söffe
              Ja det är Helgaslipat, en del tror att det är ett gammalt slipmönster från sekelskiftet 18-1900, andra säger att det är ett designat mönster med gamla skärslipningar som förebild och att det skulle vara från 1940-talet med Fritz Kallenberg som designer på Boda.
              Personligen tror jag på den senare teorin då jag aldrig sett nåt helgaslipat som verkar speciellt gammalt, men ingen verkar veta säkert

Comment

Working...
              X